Blog ni adalah rekaan aku semata-mata... Dalam blog ni terdapat hasil tulisan titik pena aku sendiri dan ada juga artikel-artikel atau blog-blog menarik yang di "copy" kan dari bloggerz2 laen utk dikongsi bersama... Terlebih dahulu, aku nak mintak maaf awal2 jikalau ader maner2 artikel atau penulisan dalam blog ni yang menyinggung mana2 pihak. Sebarang komen dan kritikan membina amat dialu-alukan

Rabu, 27 Januari 2010

Khasiat Minum Air

 MENGANTUKNYA! Setiap kali selepas makan tengah hari mesti mengantuk.      
 Kadangkala rasa tidak larat hendak buka mata. Rasanya bukan sebab tidak   
 cukup tidur sebab tiap-tiap malam aku tidur nyenyak,” rungut seorang rakan
 yang beberapa kali tersengguk-sengguk depan komputer.                     
                                                                           
 Sememangnya, mengantuk selepas makan bukan disebabkan kurang tidur,        
 sebaliknya ia menandakan kita dahaga dan badan tidak cukup air. Ramai     
 tersilap menafsirkan keperluan badan terhadap air dengan rasa lapar.      
                                                                           
 Dahaga bukan petanda terbaik untuk memberitahu badan memerlukan air kerana
 sensitiviti terhadap dahaga semakin berkurang apabila umur meningkat,     
 terutama pada orang tua. Badan kita hanya boleh mengawal keseimbangan air 
 hingga satu peringkat tertentu.                                            
                                                                           
 Paras garam akan meningkat apabila simpanan air dalam badan berkurang.    
 Otak akan mengesan perubahan keseimbangan ini dan memberi isyarat kepada  
 buah pinggang untuk mengurangkan kehilangan air serta mencetuskan rasa    
 dahaga.                                                                   
                                                                            
 Bagaimanapun, cetusan rasa dahaga ini berlaku lewat. Biasanya apabila kita
 berasa dahaga, badan sudah kehilangan kira-kira dua cawan cecair badan.   
 Kehilangan ini boleh menimbulkan pelbagai implikasi.                      
                                                                           
 Air adalah unsur penting dalam badan. Badan lelaki membabitkan 65 peratus 
 air dan 55 peratus bagi wanita. Air bertindak sebagai pelarut, penyejuk,   
 pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan.                    
                                                                           
 Kandungan air dalam badan setiap orang adalah berbeza mengikut kandungan  
 lemak masing-masing. Secara umumnya, jumlah peratusan air dalam badan     
 orang yang tidak banyak lemak adalah lebih tinggi. Kira-kira 70 peratus   
 berat otak, 75 peratus berat jantung, 90 peratus berat paru-paru dan 82   
 peratus kandungan darah membabitkan air.                                   
                                                                           
 Badan mengalami kehilangan air sepanjang masa iaitu hampir 80 peratus     
 sehari, walaupun kita tidak aktif. Kehilangan ini berlaku melalui air      
 kencing, najis, peluh dan pernafasan. Setiap kali menghembuskan nafas,    
 kita kehilangan air dalam bentuk wap. Jika dikumpulkan, kita mungkin boleh
 dapat satu atau dua gelas air yang hilang melalui pernafasan.             
                                                                            
 Ini sebabnya pakar kesihatan menyarankan kita minum sekurang-kurangnya    
 lapan gelas atau satu liter air setiap hari. Sumber air bukan hanya       
 daripada air minuman kerana ia juga ada dalam makanan, buah-buahan dan    
 sayur-sayuran.                                                            
                                                                           
 Berapa banyak air yang kita perlukan?                                     
                                                                           
 Secara umumnya setiap orang memerlukan sekurang-kurangnya lapan gelas air 
 atau satu liter air sehari. Namun, jumlah ini berbeza antara setiap       
 individu, aktiviti dilakukan dan cuaca tempat tinggal. Tentu saja jika    
 kita melakukan senaman pada hari panas, kita kehilangan lebih banyak air  
 melalui peluh.                                                             
                                                                           
 Air yang keluar ini perlu diganti segera, sama ada ketika atau selepas    
 bersenam, untuk mengelak masalah kekeringan. Kehilangan banyak air         
 menyebabkan tekanan darah turun mendadak, bekalan oksigen ke otak menurun 
 dan jika terlalu serius, ia boleh membawa maut.                           
                                                                           
 Jika terlalu banyak minum, tidakkah akan berlaku keracunan air? Memang    
 boleh, tetapi ia jarang berlaku. Sebenarnya sukar bagi orang sihat        
 mengalami keracunan air. Ia biasanya berlaku pada bayi. Malah, individu   
 yang alami masalah berat badan berlebihan perlu minum lebih banyak air,   
 iaitu segelas bagi setiap 11 kilogram melebihi berat badan unggul.        
                                                                           
 Mereka yang bercita-cita mengurangkan berat badan juga digalakkan minum    
 banyak air. Kekurangan air merendahkan kadar metabolisma dan badan tidak  
 boleh memecah dan menggunakan lemak dengan berkesan. Akibatnya, proses    
 menurunkan berat badan menjadi lebih sukar.                               
                                                                            
 Masalah retensi air atau ketidakbolehan badan mengeluarkan air dari pundi 
 kencing menjadi lebih buruk jika kita tidak mendapat cukup air. Ada        
 kalanya masalah ini boleh diatasi dengan minum lebih banyak air untuk     
 menggalakkan pembuangan air berlebihan.                                   
                                                                           
 Oleh kerana kebanyakan zat makanan larut dalam air, mungkin ada yang risau
 ia dibuang melalui air kencing. Jangan risau. Masalah ini tidak berlaku   
 kerana buah pinggang kita mempunyai sistem penapisan yang cerdik. Hanya   
 bahan tidak berguna dibuang. Semua khasiat makanan diserap ketika dalam   
 usus dan dimasukkan ke dalam darah untuk diagihkan ke seluruh badan.      
                                                                           
 Sebenarnya ramai mengalami masalah kekurangan air tanpa disedari. Malah,  
 ramai juga berkata tidak mahu kerap berulang ke tandas sebagai alasan     
 untuk tidak minum banyak air. Tindakan ini sebenarnya meracun diri kerana 
 tanpa air yang cukup, badan sukar mengeluarkan bahan toksik dan boleh      
 berkumpul membentuk batu karang.                                          
                                                                           
 Tanpa air yang cukup juga, nutrien daripada makanan tidak dapat diagihkan 
 dengan baik dan menyebabkan lebih banyak lemak terkumpul dalam badan.     
 Bentuk dan saiz otot turut berubah. Paling malang , jika kekurangan air   
 meningkatkan paras bahan toksik hingga membahayakan nyawa.                
                                                                            
 Kesan kekurangan cecair                                                   
 Kajian menunjukkan kehilangan dua peratus cecair badan boleh menyebabkan: 
                                                                            
 Lemah daya ingatan (ingatan jangka pendek)                                
 Sukar membuat kiraan, walaupun yang mudah                                 
 Sukar memberi tumpuan terhadap perkara dilakukan terutama pada skrin      
 komputer atau bahan bacaan bercetak                                       
 Tekanan darah menurun                                                     
 Jumlah oksigen yang sampai ke otak berkurang menyebabkan rasa mengantuk   
 Lesu pada waktu siang                                                      
 Sakit belakang                                                            
 Dehidrasi                                                                 
 Sakit kepala                                                              
 Memperlahankan kadar metabolisma                                          
 Meningkatkan risiko kanser usus, pundi kencing dan payu dara              
 Sendi dan otot mengalami kekeringan                                       
 Menyukarkan penyingkiran bahan toksik                                     
 Meningkatkan keinginan untuk makan                                        
 Darah menjadi pekat                                                        
 Mudah keliru.                                                             
 Degupan jantung meningkat                                                 
 Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan                      

Tiada ulasan: