Blog ni adalah rekaan aku semata-mata... Dalam blog ni terdapat hasil tulisan titik pena aku sendiri dan ada juga artikel-artikel atau blog-blog menarik yang di "copy" kan dari bloggerz2 laen utk dikongsi bersama... Terlebih dahulu, aku nak mintak maaf awal2 jikalau ader maner2 artikel atau penulisan dalam blog ni yang menyinggung mana2 pihak. Sebarang komen dan kritikan membina amat dialu-alukan

Jumaat, 6 Mac 2009

GANGGUAN BEKALAN LETRIK DI 5 NEGERI

Kepada pengguna BEKALAN LETRIK yang dihormati sekalian..




Gangguan bekalan elaktrik telah dan sedang berlaku disebuah negeri di selatan tanah air.

Adalah dimaklumkan bahawa gangguan ini akan mengambil tempoh selama
lebih kurang seminggu,
sebelum ianya berakhir.
Kesulitan ini adalah disebabkan pencawang TNB yang voltannya 'terlebih' aktif'
dan
gangguan ini akan berlaku di negeri2 berikut..


1. SELURUH NEGERI MELAKA

2. SELURUH NEGERI SEMBILAN
3. SEBAHAGIAN NEGERI SELANGOR
4. SEBAHAGIAN WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
5. SELURUH NEGERI JOHOR

PIHAK TENAGA NASIONAL BERHAD MALAYSIA INGIN MEMOHON MAAF KEPADA SEMUA PENGGUNA TERBABIT DAN BERHARAP AGAR SEMUA PENGGUNA MENGAMBIL LANGKAH SEWAJARNYA.


Harap maaf... (attachment telah disertakan dibawah)

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

-

-

-

-

-

-

-

-

-







HA!HA!HA!HA!HA!HA!HA!HA!

Khamis, 5 Mac 2009

Tetak kepala dgn samurai

Kadet Polis pun dah macam ni

apa nk jd ngn bdk2 zmn sekarang..




Perempuan Dalam Haid Membaca al-Qur'an adakah dibolehkan?

Perempuan Dalam Haid Membaca al-Qur'an

Soalan:

Saya selalu membaca al-Quran setiap hari walaupun saya berada dalam haid, tanpa menyentuh Mushaf, pada fahaman saya ini adalah pendapat Ibn Taimiyah. Tetapi baru-baru ini seorang kawan saya menunjukkan satu hadith yg diriwayatkan oleh Imam Tirmithi dalam kitab sunan beliau dan dikhabarkan oleh Ibn Umar, yg menyatakan yg perempuan dlm haid tidak sepatutnya membaca al-Quran walaupun dia tidak menyentuh Mushaf. Tolong tunjukkan kami secara terperinci pendapat tepat mengenai masalah ini.

Jawapan oleh Hassen A. Laidi (Penerbit dan Editor Majalah Al-Jumuah)

Hal ini adalah diperselisihkan dikalangan ulama dgn majoriti Fuqaha dari empat mazhab utama melarang perempuan dlm haid dari membaca al-Quran, dengan atau tanpa menyentuh mushaf sehingga haid itu tamat dan dia mandi wajib. Malangnya larangan ini terkenal di kalangan muslim tetapi tiada asas dari riwayat yang sahih.

Secara umum, larangan ini berdasarkan dua alasan utama yg kami akan sebutkan dan bantah:

Dgn anggapan melalui kaedah Qiyas , berkenaan dalam hal ibadah. Keadaan berhaid disamakan dengan keadaan Janabah – keadaan dlm hadas besar kerana perhubungan seks, yg memerlukan seseorang utk mandi wajib sebelum dibenarkan untuk melakukan sebarang aktiviti ibadah. Jadi ada dalil kuat dari riwayat sahih melarang lelaki & perempuan dari belajar atau membaca al-Quran semasa keadaan Janabah (seperti dlm hadith Ali ibn abi Talib diriwayatkan oleh Imam Ahmad juga dlm empat kitab Sunan) perempuan dlm haid juga dilarang berbuat demikian.

Dgn dakwaan dalil terus dalam hadith Abdullah ibn Umar yg meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda , "Perempuan dalam haid dan seseorang dalam keadaan Janabah tidak boleh membaca sebarang bahagian al-Qur'an." (Tirmithi and Ibn Majah).

Ulama terkemuka lain, bagaimanapun, berpendapat yg perempuan dalam haid adalah dibenarkan utk membaca al-Qur' an.
Mereka termasuk Imam Malik, Imam Ahmad dlm satu riwayat, Abu Jafar Tabari, Ibnul Munthir dan Ibn Taymiyyah. Ramai ulama semasa, seperti Ibn Uthaymeen dan Qaradawi, telah membenarkan perbuatan ini.

Pendapat ulama ini berdasarkan kaedah umum yang apabila tiada larangan, sesuatu perbuatan mesti dibenarkan. Mereka juga menolak dua alasan tadi juga disamping menerangkan alasan mereka untuk membenarkan yang kesemuanya boleh diringkaskan seperti berikut:

Qiyas antara perempuan dalam haid dgn seseorang dalam keadaan janabah adalah Qiyas yg sama. Terdapat beberapa perbezaan yang menghalang persamaan penuh. Contohnya, seseorang dalam keadaan Janabah boleh keluar dari keadaan itu pada bila-bila masa yang dia pilih dengan melakukan mandi wajib . Sedangkan perempuan dalam haid tidak boleh dan mesti tunggu sekitar 5 hari sebelum pendarahan berhenti. Tempoh haid perempuan biasanya berakhir setelah beberapa jangka masa, sedangkan seseorang dalam keadaan Janabah diwajibkan untuk melakukan mandi wajib apabila masa solat sampai. Dan
jika hal ini tidak sama hukum sesuatu tidak boleh digunakan kpd yg lain. Jadi Qiyas tidak boleh digunakan untuk menerangkan larangan membaca al-Qur’an seperti yg didakwa oleh majoriti Fuqaha.

Berkenaan dgn hadith Ibn Umar, ulama hadith bersetuju yang ia adalah hadith lemah kerana Illah atau kecacatan pada sanad. Alasannya ialah seorang dari periwayat, Ismael ibn Ayyash yg meriwayatkan dari Musa ibn Uqbah ibn Nafi' dari Umar dari Rasulullah (SAW). Tetapi riwayat dari Ismael dari Hijazi (Makkah dan Madinah) dan periwayat Iraqi adalah dianggap sebagai lemah oleh ahli hadith, dan sebab Uqbah adalah dari Madinah, hadith ini di anggap sebagai mempunyai sanad lemah (kualiti yg tidak dapat diterima).Maka hadith ini, tidak boleh digunakan sebagai dalil dlm sebarang hal. Ulama hadith seperti Imam Ahmad ( 241 H), Bukhari (256 H), Ibn Taymiyyah (728 H), dan ahli hadith az-Zailai'ee (762 H) dan Ibn Hajar (852
H) semuanya memutuskan hadith ini adalah mempunyai sanad lemah.

Tambahan pula, ulama yg membenarkan perempuan dalam haid membaca al-Qur' an menggunakan alasan lain utk menyokong lagi pandangan mereka. Mereka menganggap menghalang perempuan dalam haid dari membaca al- Qur'an menghalang dia dari mempunyai ketenangan hati dan minda, menjadikan dia hilang pahala utk beberapa hari dan mungkin membantutkan usahanya menghafal sebarang bahagian dari al-Qur'an. Meletakkan hukum ini atas nya tanpa dalil sahih adalah tidak adil dan maka tertolak dlm Shari'ah.

Berdasarkan perbincangan tadi, maka seorang perempuan dalam haid boleh membaca al-Qur’an.

Tetapi seperti anda sebutkan dlm soalan, kebenaran ini adalah terhad hanya kepada bacaan bukan dari Mus-haf, kerana bacaan dari Mushaf adalah dilarang kerana ada dalil sahih yang banyak.

Maka anda boleh membaca dari ingatan, dari kitab tafsir atau dari kitab terjemahan al-Qur'an yg ada kedua-dua tulisan Arab dan bukan Arab-kerana ia tidak dianggap mushaf.

Wallahualam

Terjemahan dari: Having Her Period, Wants to Recite the Qur’an
Majalah Al-Jumuah volume 17 issue 05 Jumada al-awwal 1426 H

Rabu, 4 Mac 2009

Keajaiban-keajaiban Jihad di Gaza Tidak Tembus Peluru, Foto Senyum Para Syuhada

Mujahid Al-Qassam "Diselamatkan" Al-Quran

Monday, 02 February 2009 07:51

www.hidayatullah. com

Peluru Israel gagal menembus jantung pejuang Al-Qassam karena terhalang mushaf Al-Quran yang selalu tersimpan di sakunya




Allah kembali menampakkan kekuasaan-Nya (ayatur-rahman) melalui sebuah kejadian ajaib. Peristiwa itu diceritakan oleh beberapa dokter Yordan yang menjadi relawan di Gaza.

Dr Hisam Az-Zighah menyatakan kesaksian dalam acara Festival Ikatan Dokter Yordan beberapa hari yang lalu. Di hadapan para wartawan, ia menunjukkan bukti berupa sebuah proyektil peluru, mushaf Al-Quran serta buku kumpulan doa-doa, Hishnul Muslim.


Cerita bermula dengan datangnya salah seorang pejuang yang menderita luka di rumah sakit As Syifa', lalu dokter tersebut melakukan pemeriksaan. Akan tetapi ketika proses pemeriksaan medis dilakukan, dokter itu dikejutkan dengan sepotong proyektil peluru yang ia temukan bersarang di saku pejuang tersebut.

Timah panas itu gagal menembus jantung pejuang itu, karena terhalang oleh sebuah buku doa dan mushaf Al-Quran yang selalu berada di saku si pejuang. Buku kumpulan doa itu berlobang, akan tetapi hanya sampul muka mushaf yang rusak, sedangkan proyektil sendiri bentuknya sudah "berantakan" .


Demikian, Allah telah menampakkan ayat-ayat-Nya, melalui para pejuang yang ikhlas dan taat. Semoga Allah selalu memberi perlindungan kepada hamba-hamba- Nya yang membela agamanya. [/
www.hidayatullah. com]



Pejuang Al-Qassam, Dua Pekan Meninggal, Darah Masih Mengalir


Friday, 30 January 2009 09:39

www.hidayatullah. com

Keajaiban Gaza, jasad pejuang HAMAS mirip orang tertidur, para khatib Jumat mengisahkannya dalam khutbah-khutbah mereka


Yasir Ali Ukasyah, sengaja pergi ke Gaza, dalam rangka bergabung dengan sayap milisi pejuang HAMAS, Brigade Izzuddin Al Qassam. Ia meninggalkan Mesir, setelah gerbang Rafah, yang menghubungkan Mesir-Gaza terbuka beberapa bulan lalu.

Sebelumnya, pemuda yang
gemar menghafal Al-Quran ini sempat mengikuti wisuda huffadz (menghafal) Al-Quran di Gaza, hingga ia bergabung dengan para mujahidin
dan memperoleh palatihan militer.

Sebelum masuk Gaza, di pertemuan akhir dengan salah satu sahabatnya di Rafah, ia meminta didoakan agar memperoleh kesyahidan dalam melawan Israel.

Untung tak dapat ditolak, malang tak dapat diraih. Di bumi jihad Gaza, ia telah memperoleh apa yang ia cita-citakan. Yasir syahid dalam sebuah pertempuran dengan pasukan Israel di kamp pengungsian Jabaliyah.

Karena kondisi medan, jasadnya
baru bisa dievakuasi setelah dua pekan wafatnya di medan pertempuran yang populer berjuluk "pertempuran Al Furqan" tersebut.

Walau sudah lama meninggal, para pejuang yang ikut serta melakukan evakuasi menyaksikan bahwa
darah segar pemuda berumur 21 tahun itu masih mengalir, dan
fisiknya tidak rusak, sehingga kondisinya mirip seperti orang yang sedang tertidur.


Sebelum syahid, para pejuang pernah menawarkan kepadanya untuk menikah dengan salah satu gadis Palestina, namun ia menolak. "Saya meninggalkan keluarga dan
tanah air dikarenakan hal yang lebih besar dari itu," jawabnya.

Kabar tentang kondisi jenazah pemuda yang memiliki kuniyah Abu Hamzah ini banyak tersebar di forum-forum internet di Palestina, bahkan para khatib juga
menjadikannya sebagai bahan khutbah Jumat mereka atas tanda-tanda keajaiban perang Gaza. [tho/multaqalqasami /
hidayatullaah. com]
Keajaiban Syuhada Gaza

Oleh:
Ulis Tofa, Lc
www.dakwatuna. com - 2/2/2009 | 04 Safar 1430 H
Setiap peristiwa, besar atau kecil skalanya, pasti ada hikmah dibaliknya, ada pelajaran, ada "Kemauan" Dzat Pengatur kehidupan, Allahu Rabbul Izzah. Setiap muslim hendaknya mencermati, mengambil pelajaran sekaligus dijadikan sebagai penguat dalam menjalani kehidupan. Peristiwa yang terjadi di Gaza juga demikian. Banyak ayat-ayat Allah terbukti. Banyak mukjizat Allah turun. Banyak keajaiban-keajaiban Allah terjadi. Itu yang dialami oleh pejuang Palestina, para syuhada Gaza. berikut data-datanya:

Dr. Muawiyah Hassanein, Direktur Ambulan Darurat dan Departemen Kesehatan di Gaza menceritakan:

"Para syuhada yang meninggal berhari-hari dan berminggu-minggu masih menorehkan darah segar dari tubuhnya. Kami dan semua orang di sini sangat terkejut."

Syahid 'Iyan berkata:
"Saya menyaksikan orang yang gugur syahid tersenyum, meskipun kondisi tubuhnya hancur, lagi juga darahnya masih segar."
Seorang dokter yang bertugas di Gaza sedang menerima korban dari salah satu pasukan Al Qassam, ia terkena peluru di dadanya. Sang mujahid ini tidak lupa menaruh mushhaf Al Qur'an dan buku wirid harian di sakunya. Ia selamat karena peluru terpental dan Al Qur'an pun masih utuh. Sekarang ia sudah sembuh, wal hamdulillah.

Abu Qudamah, salah seorang komandan lapangan Hamas di wilayah Timur Az Zaitun, Kota Gaza bercerita:

"Saya dan beberapa pejuang sedang menunggu kesempatan untuk menyerang tank-tank Israel. Kami berdoa agar Allah menurunkan tentara-Nya dari langit membantu kami. Seketika tanpa ada pendahuluan turunlah awan tebal menyelimuti wilayah kami. Kami masuk di antara puluhan tank-tank itu tanpa diketahui oleh musuh dan tidak bisa dilacak oleh pesawat-pesawat pengintai yang lalu-lalang di udara. Kami mampu meledakkan tangki tank-tank itu, 5 tentara Israel tewas dan puluhan luka-luka."

Ketika pesawat-pesawat Israel membombardir di salah satu kota Gaza, turunlah hujan lebat di wilayah itu saja, tidak dilainnya, yang menyebabkan pesawat-pesawat itu mengalami kendala terbang berjam-jam dan tidak bisa melanjutkan pembombardirannya.

Dua orang dokter berkebangsaan Yordania bertugas di Gaza sedang bercakap dengan sekelompok mujahidin:

"Kami sedang mengawasi gerak-gerik tentara Israel dari lantai dua, mereka ingin masuk ke dalam. Karena salah seorang mujahidin dari kami telah memasang ranjau di pintu masuk, meledakkalah ranjau itu bersamaan tewasnya tentara Israel. Mendengar serangan itu, tentara Israel yang lain mengepung bangunan kami, terjadilah pertempuran sengit sampai jam dua pagi. Jam dua kami ketiduran sampai jam lima pagi. Kami bangun untuk melihat situasi, ternyata tentara Israel telah hengkang."

Syaikh Abu Bilal di perkemahan Rafah berkata:

"Kamu jangan mengira bahwa orang yang gugur di jalan Allah itu mati, mereka bahkan hidup, tapi kamu tidak mengetahui."
Al Baqarah:154. Mereka para syuhada diposisikan setelah derajat orang-orang yang benar imannya dan sebelum orang-orang shaleh di dalam Al Qur'an. Allah swt. berfirman:
"Barangsiapa menta'ati Allah, dan Rasul, mereka bersama orang-orang yang Allah beri nikmat kepada mereka, di antara mereka para nabi-nabi, shiddiqin, syuhada, dan shalihin. Merekalah sebaik-baik teman."
An Nisa':69-70. Beliau menambahkan bahwa "
Jasad para syuhada masih segar, karena ruh mereka layaknya memakan buah di syurga, ini juga yang menyebabkan semerbaknya bau wangi misk. Darah masih segar, janggut tumbuh. Sebagian syuhada yang dua tahun lamanya, atau berpuluh tahun bahkan beradab-abad tidak rusak jasadnya dan tidak dimakan oleh mikrobat dan cacing tanah."
Wangi semerbak minyak kesturi juga keluar dari jasad prajurit Al Qassam, Muhammad Abu Sya'r. Dia termasuk bagian korban serangan bom pesawat Israel. Bau harum itu tercium oleh orang yang menemukannya, kabar kesyahidannya tersebar ke pelosok masjid. Para pemuda masjid berbondong melihatnya. Mereka bertahmid, bertahlil dan bertakbir mengangungkan Asma Allah atas keajaiban para syuhada.

Tenaga medis menceritakan, kami berangkat untuk menolong orang yang luka-luka di sebelah Utara Gaza, ketika itu tentara Israel menembaki sekeliling kaki kami. Kami katakan: "Kenapa kalian melakukan ini, kami bukan tentara, kami tidak bawa senjata apalagi bom." Salah seorang tentara Israel berteriak:
"Kalian orang Arab, kalian memakai pakaian putih, kalian malaikat, kalian berperang bersama Hamas."
Salah seorang tentara Israel sedang diwawancarai oleh media Israel, ia mengatakan k
ehilangan penglihatannya gara-gara melihat seorang pemuda yang memakai baju putih, melemparinya dengan segenggam debu, seketika itu saya buta.
Tentara yang lain menceritakan, bahwa pejuang perlawanan memancing mereka dalam banyak pertempuran laksana memancing ayam dan itik.

Pengakuan tentara Israel yang lain,
ia melihat banyak tentara Israel terluka dan ditembaki dari arah kanan dan kiri, namun tidak ditemukan dan tidak diketahui dari mana tembakan itu berasal.
Sejumlah wartawan yang meliput perang di Gaza menceritakan, kami bersembunyi dari bombardir. Ketika situasi reda, kami dikejutkan oleh
seorang yang keluar dari puing-puing reruntuhan bangunan sembari membawa roket, ia salah satu mujahidin pelontar roket yang menghadang kekuatan penjajah. Ia hadir dan menyelinap sekejap, laksana ditelan bumi. (it/ut)


Senyum Syuhada Ghaza: Bukti Mukjizat Alquran dan Sunnah


Senin, 02/02/2009 12:48 WIB

www.eramuslim. com



Renungan kita kali ini ialah tentang detik-detik kehidupan pertama syahid dan detik-detik terakhir terakhir kehidupan mujahid.. Itulah detik-detik yang dihindari banyak orang dan dicemaskan para pahlawan dunia. Itulah detik-detik di mana seseorang meninggalkan kehidupannya dan mimpi-mimpinya. Kehidupan itu tiba-tiba terputus dan ia pun berada di dunia lain yang belum pernah disaksikannya dan belum pernah diketahuinya kecuali melalui berita saja.


Detik-detik tersebut adalah detik-detik pertama orang yang mati syahid. Itulah detik-detik permulaan dan di hadapan pintu Barzakh. Permulaan ia meninggalkan dunia menuju akhirat. Akhir keberadaannya sebagai seorang muslim yang hidup menuju permulaan kehidupan syahadah yang abadi..


Detik-detik mengagumkan dalam kamus seseorang. Detik-detik yang tidak dipahami oleh sembarang manusia. Itulah detik-detik yang tidak ingin digapai kecuali oleh orang-orang beriman. Detik-detik yang tidak bisa dijelaskan dengan kata-kata..




Detik-detik kedatangan dan kepergian yang menyatu.
Detik-detik akal seorang Mukmin menyikapinya dengan bingung: apakah harus didoakan dapat keberkahan atau disedihkan… Apakah diberi ucapan selamat atau belasungkawa…Apakah harus menangisinya atau berbahagia.. Kesedihan atau kebahagiaan dan pelukan…

Bagaimana kondisi detik-detik tersebut? Tuhan Pemilik Kemuliaan 'tertawa' kepadanya! Betapa mulia dan berwibawanya situasi dan kondisi itu… Masih adakah yang lain setelah itu, wahai syahid?


Seorang yang tepercaya bercerita: Kami diberitahu oleh seorang komandan jihad, "Kami bersama beberapa ikhwan berada di medan tempur. Lalu,
tiba-tiba seorang ikhwan berteriak kepada kami, "Surga! Lihatlah, itu surga!" Ia menunjukkan tangannya ke depan, dan tidak berselang lama peluru meleset dan mengenai kepalanya, lalu ia pun tersungkur mati. Semoga Allah merahmatinya! "



"Sesungguhnya orang yang mati syahid itu memiliki beberapa tanda..(Di antaranya adalah) Ia melihat tempat tinggalnya di surga..
" (HR Tirmidzi, Shahih).

Allah tersenyum kepadanya dan memperlihatkan surga kepadanya! Alangkah besar karunia itu! Adakah harapan yang lebih besar dari itu wahai syahid?


Banyak pahlawan meninggalkan medan perang karena menyangka peluru yang bersarang di badan itu mengakibatkan penderitaan. Tetapi, orang mukmin maju terus karena ia tahu keadaan yang sebenarnya.
"Tidaklah orang yang mati syahid itu merasakan sakit saat terbunuh melainkan seperti salah seorang dari kalian merasakan cubitan." (HR Ahmad, Tirmidzi, dan Nasa'i dengan sanad yang baik).

Allah 'tersenyum' kepadanya dan menunjukkan tempatnya di surga dan ia pun tidak mengeluh saat mati! Betapa mulianya engkau di mata Allah.. Lalu, apalagi setelah itu wahai syahid?




Orang mukmin itu takut berbuat dosa dan berharap taubat sebelum mati. Rasulullah bersabda, "
Dan orang mukmin yang membersihkan dirinya dari berbagai dosa dan kesalahan, ia berjihad di jalan Allah dengan jiwa dan hartanya hingga ketika ia berhadapan dengan musuh, maka ia bertempur hingga terbunuh. Itulah kain seka yang menghapus dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan nya. Sesungguhnya pedang adalah penghapus dosa." (al-Musnad dan Shahih Ibni Hibban).

Apakah Anda takut dosa? "Sesungguhnya orang yang syahid itu memiliki keistimewaan di sisi Allah:
dosanya diampuni sejak tetesan darahnya yang pertama." (HR Ahmad, shahih menurut Tirmidzi).

"Allah 'tertawa' kepadanya, memperlihatkan tempatnya di surga, ia pun tidak mengaduh pada detik-detik kematian, dan dosa-dosanya dihapus,
kecuali hutang." (Shahih Muslim)



Betapa agungnya mati syahid di jalan Allah. Apakah engkau puas, wahai syahid?


Manusia di dalam kubur menghadapi ujian, sementara teman kita (syahid) bergembira ria di dalamnya. Imam Nasa'i dan perawi lain menceritakan seseorang yang bertanya, "Ya Rasulullah, mengapa orang-orang mukmin menghadapi ujian kecuali syahid?" Nabi saw pun menjawab, "Kilau pedang di atas kepalanya itu sudah cukup menjadi fitnah (ujian) baginya."


Allah 'tertawa' kepadanya sambil memperlihatkan tempatnya di surga sebelum merasakan kematian. Ia sedikitpun tidak merasakan sakitnya kematian… Dosa-dosanya dihapus sejak tetesan darahnya yang pertama. Ia terjaga dari siksa kubur…




Semua ini terjadi dalam waktu yang singkat di mana semua orang takut menghadapinya. Itulah detik-detik ujian… Waktu yang amat singkat yang dilalui orang mukmin yang tangguh saat ia melihat darahnya lalu sekejap sesudahnya ia melihat hasil jerih payahnya.


Belum kering tanah dari darah syahid, hingga
kedua istrinya (bidadari) menjemputnya. Keduanya bak burung yang mengepakkan sayapnya. Keduanya lalu mendarat ke tanah. Dan di tangan masing-masing bidadari itu ada perhiasan yang lebih baik daripada dunia dan seisinya." (HR Ahmad)

Tidakkah dua bidadari cukup bagimu wahai sang syahid? Apakah engkau mengharapkan kemuliaan yang lebih besar? Demi Allah, engkau mendapat apa yang kauinginkan. Dari Jabir bin Abdullah, ia berkata: Ayahku dibawa kepadaa Rasulullah saw sedangkan tubuhnya sudah terpotong-potong. Lalu diletakkan di hadapan Rasul saw. Aku bermaksud membuka penutup wajahnya, lalu kaumku melarangku. Lalu terdengarlah suara wanita yang berteriak. Dia adalah putri 'Amr—konon saudari 'Amr. Rasulpun bersabda:
"Mengapa kamu menangis—atau: janganlah kamu menangis! Karena para malaikat senantiasa menaunginya dengan sayap-sayapnya! " (HR Bukhari)



Alangkah agungnya seorang yang syahid… Di akhirat ia memperoleh kebesaran luar biasa. Dia tidak meninggalkan dunia ini kecuali dengan barisan yang mulia. Manusia menangis, sedangkan syahid tertawa… Orang-orang ketakutan, sementara syahid di surga hidup nikmat. Delegasinya mulia dan uruannya amat besar. Dia hadir ke dunia sebagaimana manusia lainnya.. Sedangkan keluarnya dari dunia ini membuat nafas ini terhenti.. Ah.. Alangkah indahnya mati syahid… Siapa yang meraihnya berarti ia meraih surga dan siapa yang lari darinya maka pasti ia mengalami kekurangan… Kita berlindung pada Allah dari kerugian…..


Semua manusia mati, tetapi syahid tidak mati..Semua manusia menangis, tetapi syahid tersenyum… Ia mendekap kematian dengan dada yang dipenuhi pancaran iman dan mengobarkan kerinduan akan pertemuan dengan bidadari-bidadari nan cantik bak permata yaqut dan marjan.




وَلاَ
تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿169
فَرِحِينَ
بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿170
يَسْتَبْشِرُونَ
بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿171
الَّذِينَ
اسْتَجَابُواْ لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿172
الَّذِينَ
قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ ﴿173

"Dan janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki
. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka mendapar kabar gembira terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahwa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
"Mereka bergirang hati dengan nikmat dan karunia yang besar dari Allah, dan bahwa Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang beriman. (Yaitu) orang-orang yang menyambut perintah Allah dan Rasul-Nya sesudah mereka mendapat luka (dalam peperangan Uhud). Bagi orang-orang yang berbuat kebaikan di antara mereka dan yang bertakwa ada pahala yang besar. (Yaitu) orang-orang (yang menaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan:
"Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka", maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung." (Ali Imran: 169-173)

Selasa, 3 Mac 2009

PENYAKIT ENDOMETRIOSIS

Penyakit endometriosis merupakan sejenis penyakit yang agak luar biasa. Ramai yang tidak mengetahui tentang penyakit ini sedangkan sekarang makin ramai wanita yang menghidapinya. Di antara masalah yang ditumbulkan oleh penyakit ini ialah senggugut dan kesakitan , kemandulan dan keguguran yang mungkin berulang-kali. Ia juga boleh menyebabkan berbagai jenis masalah seperti pendarahan, gangguan kencing, kesakitan dan lain-lain.

Apakah sebenarnya penyakit Endometriosis?

Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luar biasa di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di bahagian yang tidak sepatutnya iaitu di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisyu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.

‘Chocolate cyst’ – Endometriosis dalam ovary.

Bagaimana endometrium terjadi

Pada kebiasaannya tempat-tempat di luar rahim di mana tisu endometrium ini tumbuh ialah pada kilang telur (ovari), belakang rahim (utero sacral ligament), tiub saluran fallopian, pundi-pundi kencing, kadang-kala di tempat-tempat yang aneh seperti parut bekas pembedahan untuk melahirkan anak ataupun pembedahan. Endometrium ini juga boleh tumbuh dengan luar biasa saiznya pada dinding/otot rahim menyebabkan penyakit yang digelar Adenomyosis. Dinding rahim menjadi besar dari biasa dan membengkak.

Bagaimana tisyu endometrium ini boleh tumbuh pada tempat-tempat yang luar biasa, tidaklah diketahui dengan tepat. Terdapat beberapa teori yang cuba menjelaskan berlakunya keadaan seperti ini. Di antaranya ialah ada kemungkinan darah kotor melimpah atau tumpah ke belakang rahim melalui saluran fallopian. Mungkin ini disebabkan oleh rahim yang kedudukannya luar biasa iaitu jatuh ke belakang ke arah tulang tongking (retroverted uterus). Keadaan rahim begini sering dikaitkan dengan penyakit endometriosis sedangkan pesakit yang memiliki rahim yang menghadap ke hadapan (anteverted) jarang ada penyakit endometriosis.

Ada juga yang menyatakan bahawa tisu endometrium ini di bawa ke tempat lain melalui saluran darah atau saluran kelenjar. Tetapi hakikat sebenarnya kita tidak tahu bagaimana ianya berlaku. Ada juga yang mengaitkan bahawa endometriosis ini sering berlaku di kalangan wanita-wanita yang sering tertekan jiwa mereka (stress), yang mudah menggelabah dan di kalangan mereka yang sangat mementingkan kerjaya dan mereka yang tinggi I.Q.nya.

Ada juga yang mengatakan bahawa system ketahanan pada wanita tersebut telah lemah dan lentur, oleh itu tisu- tisu yang patut keluar dari tubuhnya kini menyerang balik tubuh badannya sendiri. Apa yang terjadi ialah apabila tisu endometrium ini melekat pada tempat tempat tertentu, ia mulai tumbuh. Lapisan endometrium menjadi tebal akibat daripada rangsangan hormon wanita dalam pusingan haid dan apabila haid berlaku lapisan endometrium tersebut juga akan mengeluarkan darah.

Jika keadaan begini berlaku dalam telur (ovari) lama kelamaan darah akan berkumpul serta menyebabkan apa yang digelar ovarian cysts atau chocolate cysts kerana mengandungi darah kotor yang berbentuk seperti pasta coklat. Jika ovari telah membengkak atau hampir pecah tindakan membuang ovari terpaksa dilakukan.

Strategi Mengelakkan Ketagihan internet

Adakah kehadiran teknologi maklumat dan internet dalam dunia ini telah
menjadikan sesetengah kelompok individu menghidapi sejenis penyakit
atau kecelaruan yang dikenali sebagai ketagihan internet (internet
addiction disorder) atau pun ketagihan komputer?
Adakah ia sejenis penyakit baru, yang sebelum ini tiada dalam istilah perubatan?
Atau mungkinkah sejenis gangguan yang telah sedia ada dalam diri individu
terbabit, sama seperti ketagihan dadah dan arak, tetapi ia berlaku
disebabkan oleh komputer dan internet? Adakah komputer atau internet
juga boleh menyebabkan ketagihan? Ini merupakan satu aspek
yang perlu diberi perhatian lebih-lebih lagi banyak laporan dan kajian
memang mengakui terdapat individu mengalami ketagihan komputer dan
internet. Apakah ketagihan internet? Persoalan yang amat sukar dijawab
tetapi perlu dijawab berdasarkan kepada fakta dan kajian yang kukuh.
Adakah ketagihan internet atau ketagihan komputer ini berbeza dari
ketagihan yang lain seperti ketagihan dadah, arak, rokok dan
sebagainya? Dan apakah kesan dari ketagihan internet? Perlu juga
difikirkan. Kajian sains mendapati manusia sebagai makhluk
yang paling mudah mendapat ketagihan dalam kehidupan mereka, walaupun
pada masa yang sama mereka amat takut menjadi seorang penagih.
Sememangnya terdapat banyak perkara yang boleh mendatangkan ketagihan
seperti makan, membeli belah, menonton, membaca dan lain-lain. Malah
ada individu yang ketagih bekerja. Tetapi mengapa ada individu lain
yang juga menonton, bekerja, makan dan membeli-belah, tetapi tidak
mengalami ketagihan? Dunia perkomputeran, teknologi
maklumat dan internet juga sudah tentu boleh membuat seseorang menjadi
ketagih. Mengapa? Ini kerana mereka semua mampu melayan segala macam
keperluan yang diidami setiap individu, dari keperluan naluri seksual,
mental, emosi dan intelek sehinggalah keperluan spiritual. Mereka
umpama sahabat dan rakan kepada mereka. Malah ada individu yang
menganggap komputer dan internet sebagai sebahagian dari diri dan
kehidupan mereka dan mereka akan dirundung rindu resah dan gundah
gulana sekiranya tidak berpeluang melayan sahabat mereka ini.

Kajian yang dijalankan oleh Netaddiction. com mendapati ada lima kategori bahan
kandungan dunia siber yang berisiko tinggi menyebabkan ketagihan
seperti berikut:

1. Ketagihan seks siber cenderung melawati laman web porno, chatting room berkaitan seks dan lain-lain
2. Ketagihan hubungan siber keinginan yang kuat untuk berhubung sama ada melalui email, chatting, diskusi dan sebagainya
3. Ketagihan maklumat mudah dipengaruhi oleh laman-laman web berunsur ehwal semasa, pencarian maklumat dan pengkalan data
4. Ketagihan komputer terpengaruh dengan peralatan teknologi perkomputeran, ciri-ciri komputer cip dan kad, sistem bunyi dan lain-lain
5. Ketagihan permainan komputer mudah lalai akibat taksub bermain permainan komputer sehingga sukar berhenti

Sebenarnya bagi mengenal pasti samada penggunaan terhadap komputer dan internet
menyebabkan ketagihan atau sebaliknya bergantung kepada cara dan
konteks serta keperluan yang ada dalam diri seseorang individu. Di
samping itu, perkara seperti berikut juga harus lah diberi perhatian
bagi menilai tahap kebergantungan kepada komputer dan internet yang
boleh menyebabkan ketagihan:

1. Lebih banyak menghabiskan masa di depan komputer berbanding biasa atau melebihi keperluan penggunaan yang sewajarnya
2. Masa untuk melayari internet semakin bertambah dan menjejaskan peranan sebagai seorang individu, pelajar, atau pekerja dan juga menjejaskan
tahap produktiviti dan kesejahteraan hidup yang biasa
3. Berasa kurang yakin atau gagal untuk mengawal diri dari pengaruh internet
4. Semakin kurang tumpuan kepada penjagaan kesihatan diri dan pembahagian masa sewajarnya berbanding biasa
5. Muncul tekanan perasaan seperti marah, kecewa dan sedih yang berkaitan secara langsung dengan komputer dan internet dan mulamengasingkan diri
dari masyarakat
6. Wujud rasa bosan atau bimbang dan cemas yang keterlaluan jika tidak melayari internet untuk jangka masa tertentu
7. Penggunaan internet yang mengakibatkan kemarahan atau gangguan kepada orang lain seperti ibu bapa, suami atau isteri dan boleh menyebabkan
pertengkaran.

Seseorang yang ketagih internet dan komputer
didapati gagal memberi tumpuan yang baik terhadap kehidupannya sepeti
biasa. Kehidupan individu yang normal terjalin apabila ia dapat
mengekalkan peranannya sebagai seorang manusia yang normal, mewujudkan
perhubungan yang baik dan memelihara kesihatannya secara optimum. Bagi
mereka yang ada ketagihan ini , peranan dan perhubungannya dengan
individu lain dalam lingkungan hidupnya terjejas. Bagi mengelakkan
perkara ini daripada berlaku, strategi dn langkah berikut boleh lah
diberi perhatian:

1. Tetapkan objektif dan matlamat sebelum melayari laman web atau menggunakan komputer dengan mengenalpasti
tujuan-tujuan penggunaan mereka
2. Tetapkan melayari laman-laman web yang tertentu dan yang perlu sahaja, atau sekadar memenuhi
keperluan yang dikehendaki agar tidak melebihi had dan bagi mengelakkan melayari laman yang tidak perlu
3. Hadkan atau tetapkan jangkamasa yang diperlukan ketika menggunakan komputer dan ketika melayari laman
siber bagi mengelakkan pembaziran masa
4. Bahagikan masa yang sewajarnya antara kehidupan di dunia siber dan kehidupan di alam nyata supaya wujud keseimbangan
5. Jadikan ruang siber dan internet sebagai sumber pengetahuan untuk meningkatkan peranan menjadi seorang manusia yang sempurna dan untuk
menambah kemahiran yang diperlukan dalam kehidupan.

Kesimpulan
Teknologi maklumat dan internet sememangnya mempunyai kesan yang amat besar dalam
kehidupan manusia. Dalam aspek kesejahteraan individu dan hubungannya
dengan teknologi maklumat, terdapat satu tindak balas yang saling
pengaruh mempengaruhi antara satu ama lain. Memandangkan hubungan dan
kaitan yang rapat antara manusia dan teknologi maklumat ini, tidak
hairanlah terdapat antara mereka yang tenggelam dalam dunia siber, di
samping mereka yang menggunakan internet sebagai saluran untuk mencapai
keseronokan peribadi semata-mata. Hanya mereka yang mampu mewujudkan
keseimbangan antara aktiviti internet dan kehidupan sebenar sahaja yang
dapat mempertingkatkan kesejahteraan dalam urusan kehidupan mereka
untuk kebaikan sesama manusia.

Fahami fakta sebenar payudara

Kerana kepentingan ini maka wanita haruslah mengetahui dengan jelas informasi berkenaan bahagian tubuh ini. Jangan terpengaruh dengan fakta salah tentangnya yang selalu beredar dari mulut ke mulut mahupun internet tentangnya. MW kali ini menyenaraikan beberapa perkara penting tentang payudara yang wajib diketahui oleh wanita.

Ukuran berbeza
Payudara hadir dalam pelbagai bentuk dan ukuran. Tidak ada wanita yang bentuk dan ukuran payudaranya sama. Rata-rata berbeza ukuran payudara kiri dan kanan malah ada yang agak jauh bezanya. Walaupun ia merupakan perkara semula jadi namun anda tetap juga harus berwaspada. Perbezaan bentuk payudara juga boleh disebabkan oleh pertumbuhan tumor.

Boleh diperbesarkan
Ukuran payudara setiap wanita ditentukan oleh faktor genetik dan hormon estrogen. Ia mula membesar pada usia 10 tahun dan terus berkembang hingga usia 20 tahun. Pengambilan ubat-ubatan yang mengandungi hormone estrogen seperti pil perancang atau krim boleh membuatkan payudara membesar terutama sekiranya digunakan secara berterusan, jaringan payudara ini memang akan bertambah dengan cepat.

Akan tetapi payudara tidak mempunyai jaringan otot, bermakna anda tidak boleh menambah ukurannya dengan bersenam. Namun khabar baiknya, senaman atau olahraga mampu mempengaruhi pembesaran otot dada. Sekiranya otot dada berkembang, secara automatic payudara akan kelihatan lebih besar padahal ukurannya tidak berubah.

Coli berkawat bahaya
Ada yang mengatakan bahawa pemakaian coli berkawat akan meningkatkan risiko terkena kanser payudara. Kawat atau besi pada coli dikatakan akan menekan sistem limfatik pada payudara hingga membuatkan racun berkumpul dan meningkatkan risiko terkena kanser. Sebenarnya tiada hubungan antara bentuk, jenis atau ukuran coli dengan kanser payudara. Hanya pemakaian coli dengan ukuran yang salah akan mempengaruhi bentuk payudara dan keselesaan pemakainya selain memakai coli berkawat semasa tidur akan menyebabkan payudara sukar bernafas.

Besar lebih seksi
Ada wanita yang berasa iri hati pada teman yang mempunyai payudara besar dan montok. Tapi sebenarnya wanita yang berpayudara besar sering kali berasa tidak selesa dengan keadaan mereka. Ramai yang merasakan bahawa lelaki cuma tertarik pada dada mereka saja dan bukan aspek lain. Bayangkan setiap kali berbicara dengan teman lelaki, mereka asyik memandang ke arah situ saja. Selain itu ukuran payudara yang terlalu besar juga boleh menyebabkan sakit di bahagian belakang dan postur tubuh tidak lagi menarik. Jadi apa pun ukuran payudara yang ada terima saja dengan redha.

Silikon sebabkan kanser
Belum terbukti! Daya tolak reaksi jaringan tubuh terhadap silikon dikategorikan sangat rendah. Setakat ini ia tidak terbukti boleh menyebabkan kanser kecuali jika terjadi kebocoran pada lapisan yang membaluti silikon. Silikon hanya menyukarkan proses pemeriksaan payudara sendiri atau mamografi hingga perlu menambah sinar x untuk mendapat hasil yang lebih tepat.

Tetap tegang
Payudara boleh mengendur kerana kehamilan dan juga proses menyusui. Kekencangan payu dara juga mungkin berubah semasa menjelang haid. Akan tetapi factor utamanya adalah akibat pertambahan usia. Sekalipun anda belum berumah tangga anda akan semakin tua bukan! Jadi payudara tetap akan menjadi kurang elastis apa lagi kalau anda jenis yang malas bersenam. Anda boleh mengurangkan kesan tersebut dengan memakai coli yang tepat ukurannya dan bagus kualitinya bagi mendukung payudara.

Kemelesetan ekonomi rumah tangga, Bagaimana menghadapinya.

Apa cabaran yang perlu dihadapi dan apa langkah terbaik dalam menangani masalah kemelut dunia ini? Dr. Niki Shuhada yang juga memiliki Diploma dalam bidang Training & Leadership, Sarjana dalam bidang Sumber Manusia, Resources, dan Phd di dalam bidang Training & Leadership tentang bagaimana menghadapi kemelut ekonomi ini serta tinjauan orang ramai dalam isu ini. Dr Niki dalam tulisannya mengatur beberapa langkah yang boleh diikuti oleh pembaca semua dalam menangani masalah kewangan yang semakin menyesakkan nafas ramai ketika ini. Tahun 2009 telah masuk ke bulan yang ketiga, begitu pantas masa berlalu. Kegawatan ekonomi dan harga barangan yang naik menjadi isu yang penting pada tahun ini. Di Amerika Syarikat telah ramai pekerja diberhentikan kerja ekoran kelembapan ekonomi dan ‘recession’. Di Malaysia pula, ramai yang keluh kesah kerana tempias dari ekonomi global. Jadi, kali ini, saya ingin berkongsi pendapat dan cara-cara untuk mengatasi masalah kewangan anda dan keluarga.

Untuk mendapat kemantapan kewangan (baik dalam keadaan gawat atau tidak) kita mesti berhati-hati dalam perbelanjaan harian. Ini adalah kunci utama untuk kita berjaya. Pertama sekali, kita mestilah menjaga emosi (jangan membuat perbelanjaan secara ‘impulse’ dan jangan panik dalam menangani perbelanjaan harian). Kita mesti menjadi pengguna yang bijak. Setiap kali kita berbelanja, fikirkan tiga perkara utama setiap hari sebelum mengeluarkannya. Apakah tiga perkara utama tersebut?

Pertama, kita berbelanja untuk “Today’s Survival’ iaitu untuk perkara-perkara yang kita perlukan hari ini untuk meneruskan kehidupan kita. Contohnya, kita beli makanan, minuman, ubat ubatan, perbelanjaan pengangkutan, memotong rambut, beriadah, hiburan, membeli barang-barang keperluan dan sebagainya. Perbelanjaan ini dikategorikan sebagai perbelanjaan yang saya panggil ‘spent and burnt’. Ia bermaksud, perbelanjaan terpakai dan tidak akan membawa pulangan wang semula kepada kita.

Kedua, setiap hari kita berbelanja untuk kategori yang kita panggil “Owing To Others’ iaitu yang pembayaran kepada orang lain seperti membayar hutang rumah, hutang kereta, hutang persekolahan (dan hutanghutang lain), membayar zakat dan cukai dan sebagainya. Perbelanjaan ketiga dalam perbelanjaan harian kita adalah dalam kategori ‘Wealth Building’ atau pun Penjana Kekayaan. Perbelanjaan di sini akan membawa pulangan semula dalam bentuk keuntungan pelaburan. Keuntungan pelaburan ini dipanggil Wang Percuma. Ini adalah Wang Percuma kerana keuntungan pelaburan sentiasa akan mengalir dalam akuan bank kita tanpa perlu untuk kita bekerja kerana wang itu akan dibayar kepada kita. Kekayaan kekal Dari sini, anda akan dapati, jika anda hanya berbelanja di kategori 1 dan 2 sahaja, tanpa berbelanja di kategori 3, anda tidak akan mendapat Wang Percuma tersebut. Jika tiada pengaliran Wang Percuma ke dalam akaun anda, anda perlu bekerja untuk mendapatkan wang supaya dapat membayar kepada kategori 1 dan 2.

Bagi mereka yang kaya, wang berbelanja datang dari Wang Percuma. Mereka tidak membelanjakan wang yang telah disimpan tetapi hanya menggunakan keuntungan pelaburan untuk berbelanja. Inilah yang dipanggil ‘True Wealth’. Untuk mendapat True Wealth atau Kekayaan Kekal, kita perlu berbelanja lebih setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, setiap tahun di kategori perbelanjaan ke 3. Adalah salah jika setiap hari kita berbelanja di kategori 1 dan 2 dan hanya berbelanja sedikit (atau tiada langsung) di kategori 3. Cara yang betul adalah untuk sentiasa mencari keseimbangan untuk membolehkan anda berbelanja lebih dan lebih lagi untuk kategori ke 3.

Mulakan sekarang, tuliskan perbelanjaan anda. Teliti dari situ di kategori manakah anda berbelanja. Potongkan perbelanjaan yang membazir atau tidak perlu. Salurkan wang potongan itu ke perbelanjaan di kategori ke 3 sekarang juga. Apakah yang kita belanja di kategori ke 3? Seronok sekali! Kita belanjakan dengan membuka akaun pelaburan dan simpanan. Jika hari ini kita mempunyai wang yang dijimatkan sebanyak contohnya RM13, esok mungkin RM15, kemudian ada RM200, hari lain pula RM10 dan sebagainya. Setiap hari hantar wang ini ke akaun simpanan yang khas dibuka untuk Simpanan Kekayaan Kekal. Jangan campurkan dengan akaun di mana gaji kita masuk atau akaun yang kita guna untuk membayar hutang dan sebagainya.

Bayangkan, waktu makan tengah hari, seronok betul pergi berbelanja memasukkan wang ke akaun simpanan, daripada bersiar siar menghabiskan wang di tempat membeli belah! Jika anda mengamalkan tabiat ini, setiap hari anda akan teliti berbelanja dan anda akan berasa yakin hari demi hari. Saya ingin anda berjaya melakukan perbelanjaan di kategori ke 3. Saya menyarankan anda menyediakan dua perkara iaitu sediakan dua buah buku, satu besar dan satu yang kecil. Untuk buku yang besar, pastikan ia agak tebal. Kerana buku besar dan tebal akan mempengaruhi minda kita supaya berfikir bahawa buku itu amat penting! Buku besar ini adalah buku pemantau kejayaan kewangan. Manakala buku yang kecil pula adalah untuk dibawa ke mana sahaja kita pergi. Tugas buku kecil ini ialah untuk kita mencatatkan segala perbelanjaan yang kita lakukan. Saya biasanya mencatatkan perbelanjaan saya, dan untuk suami dan anakanak.

Bila saya pulang ke rumah pada waktu petang saya tanya suami dan anak-anak tentang perbelanjaan mereka jika mereka tiada bersama saya pada waktu siang. Jika mereka lebih suka mencatat sendiri, maka mereka perlu ada buku kecil masing-masing.

Buku perbelanjaan harian

Buku ini dipanggil buku perbelanjaan harian. Setiap kali wang keluar dari dompet saya, saya akan tulis. Tuliskan hari bulan, wang dibelanjakan untuk apa, dan jumlah perbelanjaan tersebut. Setiap pagi keesokan hari, jumlahkan perbelanjaan semalam. Setiap minggu semak dan teliti apa yang telah kita belanjakan dan kaji sama ada kita telah membazir atau tidak dan di mana kita boleh lebih berjimat.

Manakala buku besar pemantau kejayaan kewangan pula, tuliskan, jumlah yang anda belanja di kategori ke 3. Tuliskan hari bulan, di mana anda menyimpan dan jumlahnya. Setakat ini, anda hanya tuliskan dulu maklumat mengenai penyimpanan anda dan jumlahkan simpanan tersebut. Jangan hanya simpan wang itu di rumah. Wang tidak akan tumbuh jika tidak dihantar ke akaun yang dapat memberikan pulangan. Kita inginkan wang tersebut tumbuh dan memberi wang percuma kepada kita. Cuba kaji dan pilih akaun yang dapat memberikan pulangan yang lebih tinggi. Letakkan di institusi perbankan yang diiktiraf dan jauhi skim-skim yang diragui.

Jadi, pembaca yang budiman, kawal perbelanjaan dan tingkatkan penyimpanan adalah cara terbaik menangani kegawatan ekonomi. Jika kita berdisiplin dari segi ini, Insya-Allah, penyimpanan kita akan membawa kepada kekayaan kekal yang kita dapat nikmati sepanjang hayat. Jika pendapatan kita lebih, kita dapat menyalurkan lebih lagi ke perbelanjaan kategori ke-3.