Blog ni adalah rekaan aku semata-mata... Dalam blog ni terdapat hasil tulisan titik pena aku sendiri dan ada juga artikel-artikel atau blog-blog menarik yang di "copy" kan dari bloggerz2 laen utk dikongsi bersama... Terlebih dahulu, aku nak mintak maaf awal2 jikalau ader maner2 artikel atau penulisan dalam blog ni yang menyinggung mana2 pihak. Sebarang komen dan kritikan membina amat dialu-alukan

Sabtu, 20 September 2008

Orang-orang kaya biasanya mempunyai mentaliti yang berbeza daripada orang-orang biasa dari sudut mengurus dan mengatur kekayaan mereka. Majoriti me



Orang-orang kaya biasanya mempunyai mentaliti yang berbeza daripada orang-orang biasa dari sudut mengurus dan mengatur kekayaan mereka. Majoriti mereka berada dalam bidang perniagaan atau pelaburan. Mereka lebih bijak dalam memperuntukkan wang mereka bagi menambah kekayaan mereka.



Berbanding dengan orang biasa, mereka lebih banyak menumpukan kepada pembelian asset atau perniagaan yang boleh menambah lebih wang ke dalam saku mereka. Wang mereka terus bertambah walaupun mereka tidak bekerja!




Perkara sebegini juga dapat dilihat di kalangan umat Islam.


Imam an-Nawawi r.a. sebagai contoh, meninggal dunia pada usia yang muda, iaitu sekitar 40an. Namun beliau telah meninggalkan khazanah yang sangat berharga dengan sumbangannya dalam bidang hadis dan fiqh. Ini bermakna, amalannya masih lagi berjalan hingga ke hari ini walaupun beliau telah meninggal dunia hampir seribu tahun lalu!


Umat Islam perlulah bijak dalam mengatur amalan mereka. Kita tidak seharusnya hanya menumpukan kepada amalan-amalan yang bersifat individu seperti solat sunat, iktikaf, dan sebagainya semata-mata. Kita seharusnya juga memberikan perhatian kepada amalan-amalan yang mendatangkan manfaat kepada orang ramai dan juga amalan yang membawa kesan yang berkesinambungan.




Ini sepertimana yang disebutkan dalam hadis-hadis berikut.


Daripada Umar bin al-Khattab r.a., RasuluLLah SAW. bersabda:


Orang yang paling disukai Allah adalah mereka yang paling banyak manfaatnya (bagi orang lain);
dan amalan yang paling baik dilakukan oleh seseorang adalah memasukkan rasa kebahagiaan ke atas seorang Muslim,
menyelamatkannya daripada penderitaan,
melupuskan hutangnya ataupun mengusir rasa kelaparan daripadanya.
Sesungguhnya, aku sangat suka berjalan dengan seorang Muslim demi menunaikan hajat (keperluannya) daripada aku duduk (iktikaf) di dalam masjid sebulan lamanya.

(Diriwayatkan oleh Imam Ibn Abi ad-Dunya dalam bab: Fi Qada al-Hawaij dan Imam at-Tabarani. Katanya: hadith tersebut hasan.)



Daripada Abdullah b. Amr r.a., RasuluLLah SAW. bersabda:


“Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka terputuslah semua amalannya, kecuali tiga perkara:
sadaqah jariyah, ilmu yang dimanfaatkan (orang lain), ataupun anak yang soleh yang sentiasa mendoakan orang tuanya.”

(Hadith riwayat al-Bukhari dan Abu Dawud)

“Sesungguhnya perkara-perkara yang akan mengikuti seorang Mukmin daripada amalan dan kebaikannya setelah ia meninggal dunia ialah
ilmu pengetahuan yang diajarkan dan disebarkannya, anak yang soleh yang ditinggalkannya, mushaf (al-Quran) yang diwarisinya, masjid yang dibinanya, rumah yang dibina untuk ibn sabil atau sungai yang digalinya (untuk mengairi sawah ladang), atau sedekah yang dikeluarkan dari wang dan hartanya di waktu masa sihat dan hidupnya.
Kesemuanya itu akan menyertainya setelah kematiannya.”

(Hadith ini diriwayatkan oleh Ibnu Majah dengan sanad hasan, dan al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah di dalam sahihnya.)




Dakwah adalah salah satu daripada amalan-amalan yang utama yang membawa manfaat kebaikan yang besar.


Daripada Abu Hurairah r.a., RasuluLLah SAW. bersabda:


“Sesiapa yang menyeru orang lain kepada hidayah (Islam),
ia akan memperolehi ganjaran (pahala) sebanyak ganjaran yang diterima oleh orang-orang yang mengikuti seruannya itu
dan tidak mengurangi sedikitpun pahala (ganjaran) mereka.
Demikianlah, amalan yang paling mulia dan utama di sisi Allah adalah amalan yang paling banyak memberikan manfaat kebaikan kepada orang ramai.

(Diriwayatkan oleh Muslim dalam kitab al-'Ilm (2674), Imam Malik dalam Muattha'(2674) , Ahmad (9171), Abu Dawud (4609), Tirmidzi (2674), ad-Darimi (513), ibnu Majah (206), ibnu Hibban (112), al-Baghawi (109))



Bijaklah dalam beramal!


Setiap orang boleh berdakwah!

Jumaat, 19 September 2008

Surat utk Pak Lah

[pakatan_rakyat_leaders_letter_to_pm_150908.gif]

Checkmate Untuk Pak Lah..!

September namblas berlalu tanpa peralihan kuasa. sebaik jam melepasi angka 2400hrs September namblas dan bertukar pada angka 0000hrs September tujuh blas, maka bermulalah acara joget lambak dan gelak-ketawa berpanjangan bagi muda-mudi, puteri, putera, veteran & penyokong-penyokong UMNO/BN anjuran "Bos" depa.

Sebelah Pakatan Rakyat pulak, cool dan tetap santai seperti biasa maklumlah ni bukan kali pertama dan kedua cita-cita tak kesampaian... dah "kalih" kata org lama. apa ada hal?

Hari ni dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Parti KeADILan Rakyat, DSAI umumkan tuntutan supaya diadakan satu Sidang Parlimen Tergempar untuk mengusul undi tidak percaya terhadap kepimpinan kerajaan UMNO/BN.

Sebelum tu, banyak pihak lebih-lebih lagi dari kem UMNO/BN mempersoalkan kebenaran kata-kata DSAI bahawa Pakatan Rakyat mempunyai bilangan MP yang mencukupi untuk membentuk sebuah kerajaan Pakatan Rakyat dan ada jugak suara-suara yang mencabar supaya Pakatan Rakyat mendedahkan nama-nama MP-MP yang berpaling tadah kepengetahuan umum.

Soalan dan provokasi tu tak dijawab oleh Pakatan Rakyat mahupun DSAI sebaliknya DSAI mengambil tindakan yang lebih bijak dengan menuntut satu Sidang Parlimen Tergempar diadakan secepat mungkin.

Tanpa mengambil masa yang lama Pak Lah dengan angkuhnya menolak bulat-bulat tuntutan tersebut dan disitu satu "Checkmate" untuk Pak Lah & UMNO/BN khususnya.

Kenapa "Checkmate" sedangkan September Namblas tidak berlaku dan sampai waktu ni UMNO/BN masih lagi memegang takhta kerajaan pusat?

Jawapannya cukup mudah. tanpa disedari oleh Pak Lah... beliau telah mengesahkan bahawa berita MP-MP yang berpaling tadah adalah benar, nyata & bukan khayalan Pakatan Rakyat. kalau benar semua dakwaan tersebut adalah palsu, kenapa perlu Pak Lah menolak tuntutan tersebut?

Tolak sebab tak de keperluan untuk buat Sidang Parlimen Tergempar atau tolak sebab takut kena "tolak" dalam Undi Tidak Percaya???

Kalau Pak Lah bijak... inilah masanya untuk Pak Lah buktikan bukan saja pada Malaysia, malah pada negara luar bahawa UMNO/BN dibawah Pak Lah masih mendapat sokongan majoriti dan ini juga masanya untuk Pak Lah dan kerajaan UMNO/BN buktikan pada Malaysia dan seluruh dunia bahawa DSAI berbohong dalam kenyataannya berhubung sokongan MP-MP tersebut...

Ada berani ke Pak Lah???

Lahhh...... tidur pulak Lahhh......

Khamis, 18 September 2008

MEREKA MENINGGAL DEMI UANG Rp. 30.000


Demi uang sebesar Rp30.000, ribuan orang di di Jl Wahidin Pasuruan rela berdesak-desakkan dan mengakibatkan 21 orang tewas.


Peristiwa tragis itu terjadi saat pembagian zakat yang dimulai pada pukul 10.00 WIB. Ribuan warga miskin yang datang dari berbagai pelosok desa di sekitar Kota dan Kabupaten Pasuruan itu berebut saling berdesakan guna mendapatkan zakat dengan nilai nominal Rp30.000 per orang yang dilangsungkan oleh keluarga dermawan H Syaichon di Jalan Dr Wahidin Sudirohusodo, Kota Pasuruan.

Keluarga Syaichon yang mengatur para penerima zakat masuk satu per satu ke dalam halaman rumahnya, akhirnya membuat ribuan orang yang terkonsentrasi di sebuah gang tak bisa bergerak, bahkan orang yang pingsan pun tidak bisa keluar. Puncaknya adalah: 21 orang tewas!