Blog ni adalah rekaan aku semata-mata... Dalam blog ni terdapat hasil tulisan titik pena aku sendiri dan ada juga artikel-artikel atau blog-blog menarik yang di "copy" kan dari bloggerz2 laen utk dikongsi bersama... Terlebih dahulu, aku nak mintak maaf awal2 jikalau ader maner2 artikel atau penulisan dalam blog ni yang menyinggung mana2 pihak. Sebarang komen dan kritikan membina amat dialu-alukan

Sabtu, 19 Julai 2008

TANGAN YANG INDAH

Ketika ibu saya berkunjung, ibu mengajak saya untuk shopping bersamanya kerana dia menginginkan sepasang kurung yg baru. Saya sebenarnya tidak suka pergi membeli belah bersama dengan orang lain, dan saya bukanlah orang yang sabar, tetapi walaupun demikian kami pergi juga ke pusatmembeli belah tersebut. Kami mengunjungi setiap butik yang menyediakan pakaian wanita, dan ibu saya mencuba sehelai demi sehelai pakaian dan mengembalikan semuanya. Seiring hari yang berlalu, saya mulai penat dan kelihatan jelas riak2 kecewa di wajah ibu.

Akhirnya pada butik terakhir yang kami kunjungi, ibu saya mencuba satu baju kurung yang cantik . Dan kerana ketidaksabaran saya, maka untuk kali
ini saya ikut masuk dan berdiri bersama ibu saya dalam fitting room, saya melihat bagaimana ibu mencuba pakaian tersebut, dan dengan susah mencuba untuk mengenakannya. Ternyata tangan-tangannya sudah mulai dilumpuhkan oleh penyakit radang sendi dan sebab itu dia tidak dapat melakukannya,seketika ketidaksabaran saya digantikan oleh suatu rasa kasihan yang dalam kepadanya. Saya berbalik pergi dan cuba menyembunyikan air mata yang keluar tanpa saya sedari. Setelah saya mendapatkan ketenangan lagi, saya kembali masuk ke fitting room untuk membantu ibu mengenakan pakaiannya.

Pakaian ini begitu indah, dan ibu membe linya. Shopping kami telah berakhir, tetapi kejadian tersebut terukir dan tidak dapat dilupakan dari ingatan .

Sepanjang sisa hari itu, fikiran saya tetap saja kembali pada saat berada di dalam fitting room tersebut dan terbayang tangan ibu saya yang sedang berusaha mengenakan pakaiannya. Kedua tangan yang penuh dengan kasih, yang pernah menyuapi, memandikan saya, memakaikan baju, membelai dan memeluk saya, dan terlebih dari semuanya, berdoa untuk saya, sekarang tangan itu telah menyentuh hati saya dengan cara yang paling berbekas dalam hatisaya. Kemudian pada malam harinya saya pergi ke kamar ibu saya mengambil tangannya, lantas menciumnya ... dan yang membuatnya terkejut, saya memberitahunya bahwa bagi saya kedua tangan tersebut adalah tangan yang paling indah di dunia ini. Saya sangat bersyukur bahwa Tuhan telah membuat saya dapat melihat dengan sejelasnya, betapa bernilai dan berrharganya kasih sayang yang penuh pengorbanan dari seorang ibu.

Saya hanya dapat berdoa bahwa suatu hari kelak tangan saya dan hati saya akan memiliki keindahannya tersendiri. Dunia ini memiliki banyak keajaiban, segala ciptaan Tuhan yang begitu agung, tetapi tak satu pun yang dapat menandingi keindahan tangan Ibu...

JGN MALAS MANDI BNYK KELEBIHAN

KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan
untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta
berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine
menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam
berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13
peratus. Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air
panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.
Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.

Mengeluarkan racun: Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius
membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas
membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan
membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang
dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.

Stres:Jika anda mengalami stres, mandi air sejuk adalah jawapan yang
tepat. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.
Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat
menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. l

Jangkitan kulit: Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal
boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam
air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian
dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk
berendam selama 10 hingga 20 minit.


Selesema dan sakit kepala:Merendam kaki dalam air panas membantu
menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang
lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan
pergelangan kaki kemudia tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender,
peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk. Lakukannya selama
10 hingga 20 minit.


Insomnia: Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda yang
mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki
sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,
pendarahan hidung, selsema dan sembelit..

Blood darah


Did You Know?

Blood type and Rh

How many people have it?

O +

40 %

O -

7 %

A +

34 %

A -

6 %

B +

8 %

B -

1 %

AB +

3 %

AB -

1 %

Does Your Blood Type Reveal Your Personality?

According to a Japanese institute that does research on blood types, there are certain personality traits that seem to match up with certain blood types. How do you rate?

TYPE O

You want to be a leader, and when you see something you want, you keep striving until you achieve your goal. You are a trend-setter, loyal, passionate, and self-confident. Your weaknesses include vanity and jealously and a tendency to be too competitive.

TYPE A

You like harmony, peace and organization. You work well with others, and are sensitive, patient and affectionate. Among your weaknesses are stubbornness and an inability to relax.

TYPE B

You're a rugged individualist, who's straightforward and likes to do things your own way. Creative and flexible, you adapt easily to any situation. But your insistence on being independent can sometimes go too far and become a weakness.

TYPE AB

Cool and controlled, you're generally well liked and always put people at ease. You're a natural entertainer who's tactful and fair. But you're standoffish, blunt, and have difficulty making decisions.



MOST IMPORTANT INFO NOW:

You Can Receive

If Your Type Is

O-

O+

B-

B+

A-

A+

AB-

AB+

AB+

YES

YES

YES

YES

YES

YES

YES

YES

AB-

YES

YES

YES

YES

A+

YES

YES

YES

YES

A-

YES

YES

B+

YES

YES

YES

YES

B-

YES

YES

O+

YES

YES

O-

YES


pisang utk kesihatan

After reading this, you will never look at a banana in the same way again!

Bananas contain three natural sugars - sucrose, fructose and glucose combined with fiber, a banana gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proven that just two bananas provide enough energy for a strenuous 90-minute workout. No wonder the banana is the number one fruit with the world's leading athletes. But energy isn't the only way a banana can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.

Depression:
According to a recent survey undertaken by MIND (UK's National Association for Mental Health) amongst people suffering from depression, many felt much better after eating a banana.

This is because bananas contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel better.

PMS:
Forget the pills - eat a banana. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

Anemia:
High in iron, bananas can stimulate the production of hemoglobin in the blood and so helps in cases of anemia.

Blood Pressure:
This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it the perfect way to beat blood pressure So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the banana industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.

Brain Power:
200 students at a Twickenham (Middlesex England) school were helped through their exams this year by eating bananas at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brainpower. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.

Constipation:
High in fiber, including bananas in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.

Hangovers:
One of the quickest ways of curing a hangover is to make a banana milkshake, sweetened with honey. The banana calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and rehydrates your system.

Heartburn:
Bananas have a natural antacid effect in the body. If you suffer from heartburn, try eating a banana for soothing relief.

Morning Sickness:
Snacking on bananas between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.

Mosquito bites:
Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of a banana skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.

Nerves:
Bananas are high in B vitamins that help calm the nervous system.

Overweight and at work?
Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and chips.

Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report said that to avoid panic-induced food cravings, we should control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady. What could be better than a banana for this purpose?

Ulcers:
The banana is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.

Temperature control:
Many other cultures see bananas as a "cooling" fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In Thailand, for example, pregnant women eat bananas to ensure their baby is born with a cool temperature.

Seasonal Affective Disorder:
Bananas can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer tryptophan.

Smoking:
Bananas can also help people trying to give up smoking. The B6 and B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.

Stress:
Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium banana snack.

Strokes:
According to research in The New England Journal of Medicine, eating bananas as part of a regular diet can cut the risk of death from strokes by as much as 40%!

So, a banana really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals. It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say,
"A banana a day keeps the doctor away!"

Cara tahan Anwar 'mata lebam polis'

Kaedah bertindak polis sewaktu menahan Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam disifatkan sebagai "mata lebam" kedua pasukan itu selepas pengerahan 1,600 anggota dalam sekatan jalan besar-besaran awal minggu ini.

Tokoh utama DAP Lim Kit Siang berkata walaupun perdana menteri memberi jaminan tidak akan berulang kes mata lebam Anwar seperti 1998, tetapi tindakan polis menangkap Anwar sedemikian mencemarkan imej pasukan tersebut.

"Polis menerima satu 'mata lebam' yang dicipta mereka sendiri dengan cara penangkapan Anwar yang sangat provokatif, tidak profesional dan tidak boleh dipertahankan menggunakan komando bertopeng pada 12.55 tengah hari - sewaktu bekas timbalan perdana menteri itu telah berjanji akan melapor diri kepada polis jam 2 petang," katanya hari ini.

Tindakan polis mengadakan sekatan jalan raya besar-besaran pada Isnin - dengan alasan ingin menyekat perhimpunan penyokong Anwar dan Pakatan Rakyat - menyebabkan kesesakan luar biasa di sekitar ibu kota.

Anwar bagaimanapun menafikan menganjurkan sebarang perhimpunan sewaktu ada usul undi tidak percaya terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dikemukakan oleh ahli-ahli parlimen Pakatan - usul itu bagaimanapun ditolak oleh yang dipertua Dewan Rakyat.

Dalam satu kenyataan ringkas hari ini, Lim yang juga ahli parlimen Ipoh Timur menambah, tiada seorang pun peserta perhimpunan haram wujud pada hari itu dan tindakan polis yang menyusahkan orang ramai memburukkan lagi imejnya sewaktu kewibawaan pasukan itu sering dipertikaikan oleh masyarakat.

Sementara itu, Pemuda PAS pula menyifatkan siasatan dakwaan liwat terhadap Anwar sebagai percubaan untuk menghalang penasihat PKR daripada mengambil alih kerajaan persekutuan, kata ketuanya Salahuddin Ayub.

"Dewan Pemuda PAS melihat bahawa kerajaan BN sengaja memanipulasikan isu liwat ini untuk menyekat Anwar daripada meneruskan usahanya mengambil alih kerajaan daripada BN," katanya hari ini.

"BN kini benar-benar tergugat kerana Anwar telah mengumumkan beberapa lagi wakil rakyat BN akan melompat dan beliau sendiri akan bertanding dalam pilihanraya dalam masa terdekat ini."

Selain menuduh polis telah diperalatkan untuk berbuat demikian sewaktu menangkapnya "secara keras" dan "di luar batas kemanusiaan", ahli parlimen Kubang Kerian juga berkata siasatan itu satu helah BN menghalang Anwar bertanding dalam satu pilihanraya kecil.

"BN hanya mencari helah supaya Anwar tidak dapat bertanding dan menggunakan isu liwat ini untuk menahan Anwar, sekali gus menyekat gerakan pembaharuan politiknya. Ini adalah satu pendekatan yang kotor dan tidak bermaruah, bahkan sama sekali menyalahi semangat demokrasi," katanya dalam satu kenyataan.

Sudahlah tu Ezam...

Sebenarnya saya terlalu meluat dengan gelagat mantan Ketua Pemuda KeADILan, Ezam Mohd Noor yang kini telah pun diterima menjadi ahli Umno dengan bersyarat.

Beliau kini persis bak 'dubuk Afrika' yang baru keluar dari sangkar membongkar segala bentuk 'penyelewengan' yang kononnya dilakukan kerajaan negeri Pakatan Rakyat khususnya di Selangor.

Gelagat beliau amat keterlaluan mengalahkan pak-pak Menteri BN yang sepatutnya menjaga hal ehwal Badan Pencegah Rasuah (BPR). Dedah sana, dedah sini, tapi akhirnya tidak diketahui kesudahan pendedahan Ezam itu.

Paling nampak dan ketara sekali adalah dalam gerak gempur beliau di program-program anjuran Umno yang tidak habis-habis menceritakan keburukan Dato' Seri Anwar Ibrahim yang dahulunya beliau julang dan kagumi.

Soalnya, apa sudah jadi dengan dakwaan rasuah beliau terhadap tokoh-tokoh Umno seperti Dato' Seri Rafidah Aziz, Dato' Seri Shahidan Kasim, Tun Khalil Yaakob, Dato' Hassan Ahmad, Dato' Seri Abdul Rahim Tamby Chik dan tidak ketinggalan mantan Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Mohd Khir Toyo?

Dimanakah disembunyikan enam kotak dokumen bukti rasuah para pemimpin Umno dan BN yang Ezam sebut-sebutkan sekian lama? Sudah bersihkah Rafidah Aziz daripada tuduhan rasuah selepas Ezam sendiri dipenjarakan kerana mendedahkan dokumen sulit pendakwaan Rafidah?

Bagaimana dengan bukti rasuah membabitkan seorang Menteri Besar yang Ezam megah-megahkan ketika memimpin Gerak?

Takkan hanya Selangor saja yang mengamalkan nepotisme, penyelewengan dan rasuah sehingga memaksa beliau berkampung di Shah Alam untuk memantau pergerakan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Yang peliknya, Abdul Khalid lebih telus, tegas dan kredibel dalam memerangi amalan rasuah, nepotisme dan penyelwengan dalam kerajaan negeri pimpinannya. Khir Toyo macam mana?

Sudahlah tu Ezam... Buatlah kerja lain yang berfaedah.- tajdid

Panduan gangguan seks di UM

Dalam satu situasi, seorang pensyarah tiba-tiba merapatkan badannya pada tubuh seorang pelajar perempuan yang sedang bertanyakan sesuatu tugasan.

Melihatkan keadaan itu, pelajar tersebut berasa "seriau" dan tidak selesa, namun tidak berani bersuara kerana bimbang pensyarahnya akan menggagalkan tugasannya.

Dalam situasi lain, seorang ketua jabatan sering tertekan dan terganggu emosinya apabila sering diusik oleh seorang staf wanita yang dengan sengaja "mendedah di sana-sini" sambil menggesel-gesel ketika diminta melakukan sesuatu tugas.

Berdasarkan perlakuan-perlakuan tersebut, apakah yang boleh ditanggapi? Apakah pula tindakan yang mesti dilakukan jika kita mengalami situasi sedemikian?

Barangkali ramai di antara kita tidak mengetahui apakah sebenarnya maksud "gangguan seksual", sedangkan perkara ini mungkin telah berlaku dan menghantui diri kita sejak sekian lama.

Menurut definisi Kamus Dewan, seksual bukan bererti melakukan perbuatan seks.

Namun secara mudahnya, gangguan seksual dapatlah difahami sebagai suatu perbuatan mengusik atau mengacau seseorang pada sifat-sifat jantinanya sehingga menimbulkan ketidaktenteraman, kegelisahan, ancaman, tekanan emosi dan seumpamanya.

Ia boleh terjadi bukan sahaja kepada wanita, tetapi juga kepada lelaki dan tidak terhad kepada pegawai atasan ke atas kakitangan bawahannya sahaja.

Ia juga tidak terhad kepada seseorang berlainan jantina, malah ia boleh dilakukan oleh lelaki terhadap lelaki lain atau perempuan terhadap perempuan lain. Ia merentasi jurang gender dan status.

Sebagai tanda sokongan terhadap seruan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat Datuk Dr Ng Yen Yen, yang berhasrat mewajibkan para pekerja mengikuti kursus berkaitan gangguan seksual, maka Universiti Malaya telah mengambil inisiatif menerbitkan buku "Kod Amalan Untuk Mencegah dan Mengendalikan Kes Gangguan Seksual di Universiti Malaya" sebagai rujukan dan pendedahan berkenaan gangguan seksual bukan sahaja kepada kalangan staf, tetapi juga pelajar-pelajar Universiti Malaya.

Hal ini bertujuan mewujudkan persekitaran pembelajaran dan pekerjaan yang sihat dan selamat, bebas daripada sebarang perbuatan diskriminasi atau keganasan.

Malah, bagi kakitangan perkhidmatan awam juga, peraturan berkaitan gangguan seksual ini telah lama diwujudkan seperti pada Peraturan 4A yang terkandung dalam Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

Sementara itu, Kod Amalan Untuk Mencegah dan Membasmi Gangguan Seksual di Tempat Kerja telah diterbitkan oleh Kementerian Sumber Manusia pada tahun 1999 - ia bertujuan menghasilkan persekitaran kerja yang bebas daripada elemen-elemen negatif berbentuk seksual.

Inisiatif yang diambil ini haruslah dipuji dan dicontohi, terutamanya bagi institusi-institusi pengajian tinggi (IPT) memandangkan mereka yang terlibat sebagai mangsa gangguan seksual lazimnya takut untuk bersuara dan mengambil sebarang tindakan ke atas pihak yang mengganggu berikutan kebimbangan digagalkan sesuatu tugasan (jika mangsa tersebut seorang pelajar) atau dibuang kerja (jika mangsa seorang staf).

Pada tahun 2006, sebanyak 2,023 kes berkenaan gangguan seksual telah dilaporkan dan sebanyak 1,646 kes berjaya diselesaikan.

Adakah gangguan seksual hanya berlaku seperti pada perangkaan yang tertera? Apakah kita hanya mahu membiarkan diri kita terus "diperkotak-katikkan" dengan membiarkan individu-individu terbabit bebas lepas tanpa sebarang tindakan undang-undang?

Justeru, menjadi tanggungjawab setiap warganegara Malaysia, khususnya mereka yang terlibat dalam suatu bentuk perhubungan sosial seperti staf dengan pegawai atasan, guru dengan pelajar, doktor dengan pesakit dan sebagainya untuk mengambil berat berkenaan kod amalan untuk mencegah dan menangani gangguan seksual.

Hal ini demikian bagi memberi pendedahan maklumat serta kesedaran berkaitan gangguan seksual yang mungkin dialami.

Dengan itu, langkah perlindungan dan tindakan sewajarnya dapat dibuat mengikut prosedur yang betul bagi mendapatkan tindakan segera terhadap kes-kes yang berlaku.

Dr Tan Yee Kew keluar BN, dijangka lompat ke PKR

Khamis, 17 Julai 2008

KL: Bekas Naib Ketua Wanita MCA, Datin Paduka Dr. Tan Yee Kew mengumumkan keluar daripada parti itu kerana kecewa dengan MCA dan hilang kepercayaan terhadap parti.

Bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) itu membayangkan akan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Beliau menyerahkan surat peletakan jawatannya menerusi faksimile ke Ibu Pejabat MCA hari ini.