Blog ni adalah rekaan aku semata-mata... Dalam blog ni terdapat hasil tulisan titik pena aku sendiri dan ada juga artikel-artikel atau blog-blog menarik yang di "copy" kan dari bloggerz2 laen utk dikongsi bersama... Terlebih dahulu, aku nak mintak maaf awal2 jikalau ader maner2 artikel atau penulisan dalam blog ni yang menyinggung mana2 pihak. Sebarang komen dan kritikan membina amat dialu-alukan

Sabtu, 31 Mei 2008

Ezam ibarat ayam jantan yang gah berkokok tetapi ekornya dipenuhi najis

Ada banyak rumours diperkatakan apabila Ezam Mohamed Nor menyerahkan borang keahlian Umno seumur hidup kepada Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi di Parlimen semalam.

Ezam mengatakan beliau berhasrat masuk Umno bukan kerana mengkagumi personaliti Abdullah, sebaliknya perubahan dasar yang dijalankan khususnya dalam persoalan Badan Pencegah Rasuah dan isu kehakiman, begitu menarik minatnya.

Hakikatnya pada beliau perubahan dasar yang dibuat oleh Abdullah, Kerajaan Barisan Nasional yang ditunjangi Umno begitu mendorong pendiriannya untuk berubah.

BN dan Umno sudah berubah? Benarkah begitu? Apakah pendirian yang diambil Ezam sekarang ini, sinomin dengan perjuangan beliau selama ini?

Ezam sejak dua tahun lepas adalah orang yang tidak berparti. Kisah Ezam keluar KeADILan bukan lagi menjadi isu. Dua tahun lalu beliau meletakkan jawatan sebagai Ketua Angkatan Muda atas alasan hendak menumpukan kepada Gerak.

Namun, ada yang mengatakan beliau bergaduh dengan Naib Presiden KeADILan, Mohamed Azmi Ali, ada juga yang mendakwa Ezam bergaduh dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Ketika Anwar dipecat pada tahun 1998, Ezam adalah Setiausaha Politiknya, manakala Azmin sebagai Setiausaha Sulit.

Kedua-dua anak muda ini merupakan antara tonggak utama dan orang kepercayaan Anwar untuk menggerakkan gerakan reformasi semasa Anwar merengkok dalam tahanan.

Dalam parti politik, pemimpin memang ada banyak perbezaan pendapat. Soal pergaduhan dan bagaimana bentuk pendekatan masing-masing tidak perlu dihuraikan di sini.

Kunjungan Ezam ke Harakah

Kira-kira tiga minggu sebelum Parlimen dibubarkan Februari lepas, Ezam Mohd Noor berkunjung ke pejabat Harakah, menemui Ketua Pengarang Kumpulan, Ahmad Lutfi Othman.

Jika tidak silap, hari itu hari Ahad. Hari cuti. Banyak pejabat ditutup, begitu juga dengan Harakah. Hanya dua tiga orang sahaja yang bekerja.

Kami mencadangkan perjumpaan dibuat pada hari lain, namun beliau tetap mahu berjumpa katanya, atas urusan yang amat penting.

Saya dimaklumkan oleh Ketua Pemberita, Wan Nordin Wan Yaacob tentang kehadiran Ezam bertemu dengan Lutfi, tetapi tidak dapat turut serta kerana ada tugasan di Alor Setar.

Butiran mengenai pertemuan tersebut dimaklumkan oleh Lutfi dalam mesyuarat Jabatan Pengarang selepas itu.

Dalam pertemuan tersebut saya dimaklumkan Ezam begitu beriya-iya meminta dibekalkan bahan-bahan untuk membantunya berkempen membantu pembangkang, khususnya PAS dalam Pilihan Raya Umum ke 12.

Bahan utama yang diminta beliau ialah mengenai laporan Badan Pencegah Rasuah dan sebarang dokumen mengenai penyelewengan yang membabitkan Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato' Seri Mohd Khir Toyo.

Bahan-bahan tersebut sememangnya ada pada Lutfi, kerana sebelum ini beliau begitu giat mendedahkan apa yang disifatkan penyelewengan, salah laku dan rasuah yang membabitkan seorang bertaraf MB.

Pada saya, apa yang diminta Ezam barangkali ada relevannya dengan peranan beliau sebagai Pengerusi Gerak, yang digiat memperjuangan budaya bersih rasuah dalam negara.

Namun, sampai kesudah Lutfi enggan menyerahkan dokumen tersebut, setelah didesak beberapa kali oleh Ezam.

Saya bertanya kepada Lutfi, mengapa tidak diberikan sahaja dokumen itu kepada Ezam, barangkali boleh membantu kempen PAS di Selangor.

Namun Lutfi enggan memberikan, katanya, dia berasa hairan mengapa Ezam tiba-tiba meminta dokumen mengenai Khir dan merasakan ada sesuatu yang pelik berlaku.

Benarkah Ezam dibeli?

Sewaktu saya berbual-bual dengan rakan-rakan KeADILan di pejabat Anwar di seksyen 16 Petaling Jaya beberapa hari sebelum PRU, saya ada memaklumkan kepada mereka bahawa bekas sahabat baik mereka ada mengunjungi Harakah.

"Ah! Engkau pedulikan sahaja dia tu, dia dah kena beli dengan Khairy (Khairy Jamaluddin)," dakwa seorang bekas Setiausaha Anwar.

Belum pun saya bertanya lebih lanjut beliau mendakwa, "Kami dapat maklumat dari budak-budak Gerak, RM1 juta dah masuk dalam akaun dari Norza, budak Khairy."

Saya faham mereka mendakwa seolah-olahnya Ezam sudah memperolehi sesuatu dari Khairy, melalui Dato' Norza Zakaria, Ahli Majlis Tetinggi Umno, yang dikaitkan sebagai kroni rapat menantu PM itu.

Persoalan mengapa Ezam meminta dokumen mengenai Khir Toyo terjawab. Khairy dikatakan tidak menyukai bekas MB Selangor itu dan berusaha untuk menjatuhkannya dengan menggunakan Ezam.

Oleh kerana itu pada saya, kebimbangan Lutfi di atas gaya body language Ezam dalam pertemuan mereka barangkali juga ada asasnya.

Di kalangan KeADILan diberitahu, Ezam ada membuat beberapa kali pertemuan dengan Khairy, sebelum ini.

Kes tentang apa yang didakwa membabitkan 'perundingan' Ezam dengan pemimpin-pemimpin Umno bukannya baru.

Beberapa tahun lepas, didedahkan kes yang sama timbul sewaktu 'perundingan' diadakan dengan Dato' Seri Abdul Aziz Shamsuddin, bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar.

Kalangan yang masuk Umno ketika itu, membabitkan bekas Naib Ketua Pemudanya, Zahid Mat Arif dan bekas tahanan ISA, Lokman Nor Adam yang didakwa memperolehi sejumlah wang atau 'ghanimah politik' di atas penggadaian prinsip perjuangan mereka.

Zahid dan Lokman beserta beberapa yang lain, ditempelak hebat kerana meninggalkan perjuangan untuk memasuki Umno.

Ketika Lokman ditempelak, untuk menjawab segala tohmahan, Lokman mengatakan bukan inisiatif beliau pada asalnya pertemuan yang diadakan di sebuah hotel di Subang dibuat.

Katanya, beliau ada bukti dan gambar ada pimpinan tertinggi KeADILan yang mengetuai delegasi perundingan untuk memasuki Umno, ketika itu.

Ada yang mengatakan dakwaan mereka ada kaitannya dengan Ezam.

Jika ini benar, soal Ezam hendak masuk Umno, bukannya perkara baru. Maka Ezam tidak boleh mengelak untuk dikaitkan dengan persepsi bahawa, perundingan beliau masuk Umno barangkali membabitkan soal jawatan dan 'peruntukan'.

Soal banyak mana, apa yang diperolehi oleh Ezam dan rakan-rakan rapatnya, yang mendorong mereka memasuki Umno, tidak dapat dipastikan.

Apa yang Ezam mampu lakukan dalam Umno?

Sebelum ini, khususnya sewaktu Ezam 'bercerai' dengan KeADILan, beliau begitu rapat dengan pemimpin-pemimpin PAS, antaranya Dato' Husam Musa, Mohamad Sabu, Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Ezam juga sering berjumpa dengan Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat dan Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Ada banyak janji 'tidak akan masuk Umno' yang sering Ezam ulang-ulangkan di hadapan pemimpin PAS.

Ada banyak "Sumpah Keramat" Ezam dalam ceramah-ceramahnya yang menempelak, mengecam bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamad, Abdullah Badawi, Najib dan banyak lagi yang masih ada dalam rekod berbentuk kaset dan VCD.

Semua rekod-rekod ini menjadi bukti bahawa Ezam sebenarnya sudah menggadaikan prinsip perjuangan yang beliau sendiri bersumpah acapkali.

Tanpa disedarinya sumpah-sumpah ini semua sedang memakan diri Ezam. Hanya masa dan waktu sahaja akan menentukan. Wallahu a'lam.

Apa pun yang berlaku, sama ada ungkapan Ezam berbentuk janji, sumpah dan sebagainya, hakikat yang dibuktikan sekarang di hati Ezam hanya ada Umno, bukan PAS, jauh sekali KeADILan.

Ezam barangkali berfikir, laluannya memasuki Umno, menerusi Khairy terus kepada Abdullah boleh menjadi suatu advantage baginya.

Semuanya belum tentu! Orang-orang Umno sedang mencongak, ada tiga kemungkinan yang boleh berlaku dengan kemasukan Ezam ke dalam parti yang hampir karam itu.

Pertama, seperti kata Dato' Seri Najib Tun Razak, 'Ezam ada banyak maklumat'. Mungkin maklumat-maklumat ini boleh digunakan untuk membelasah Anwar dan menghalang pembentukan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Kemungkinan kedua; Tidak boleh dinafikan wujud persepsi bahawa Ezam masih agen Anwar Ibrahim. Dalam keadaan sekarang, ada kalangan ahli Umno yang bimbang, Ezam boleh digunakan Anwar untuk menambahkan kerosakan dalam Umno.

Kemungkinan ketiga; Tiada apa-apa pun perubahan yang boleh berlaku kepada Umno! Sewaktu berbondong-bondong ahli Umno diketuai bekas Presidennya, Dr Mahathir keluar Umno kerana kegagalan Abdullah Badawi, Ezam pula hendak masuk Umno atas alasan Abdullah sudah mengubah Umno dan kerajaan.

Apa yang Abdullah ubahkan pun tidak diketahui. Malah Abdullah, BN dan Umno ditolak rakyat dalam PRU Mac lepas kerana dasar-dasar yang lapuk yang tidak boleh diterima.

Malahan sebahagian besar orang-orang Umno berpendapat, parti itu hanya akan berubah hanya apabila Abdullah Badawi meletakkan jawatan.

Umno ibarat Titanic dan tongkang pecah yang sedang menanti untuk karam. Mudah-mudahan 'niat' baik Ezam dan suku sakatnya menyertai kapal, boleh menampung kerosakannya untuk terus berlayar.

Barangkali Umno/BN boleh terus berlayar, tetapi bukan sebagai kerajaan, tetapi sebagai pembangkang.

Ikutlah, mungkin juga nasib Ezam untuk terus menjadi pembangkang.

Cuma, pesanan bekas rakan-rakan seperjuangan kepada anda, jangan jadi seperti "Ayam jantan yang gah berkokok berderau-derau, tetapi ekornya bergelumang dengan najis."

Jumaat, 30 Mei 2008

UK tarik balik iklan gambarkan Melayu pengganas

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Tinggi United Kingdom di Kuala Lumpur telah bersetuju untuk menarik balik penyiaran iklan milik Kementerian Pertahanan Britain yang menggambarkan orang Melayu sebagai pengganas semalam.

Timbalan Menteri Luar Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, penarikan balik iklan di laman web kementerian itu dibuat setelah Malaysia membuat teguran.

"Kementerian juga telah mengarahkan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di United Kingdom untuk mendapatkan penjelasan lanjut berhubung isu itu daripada pihak berkuasa UK dan mengambil tindakan sewajarnya," katanya ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara, di sini, hari ini.

Penyiaran iklan kira-kira 30 saat itu yang turut disiarkan di pawagam-pawagam di Britain didedahkan seorang pembaca sebuah akhbar tempatan yang berada di United Kingdom yang menyatakan terkejut melihat iklan itu.

Iklan kepunyaan Royal Marines Commando Britain itu antara lain bertujuan menarik rakyat Britain menyertai pasukan berkenaan.

Ia adalah iklan rasmi Kementerian Pertahanan Britain. Iklan itu berlatarbelakangkan suasana seperti baru selesai 'operasi keganasan', ketua kumpulan pengganas berkenaan berbangsa Melayu, dirakam menembak ke udara sambil menyatakan dengan jelas dalam bahasa Melayu, "Akulah orang yang paling jahat dalam dunia ini. Mari lawan aku. Aku akan bunuh semua'.

Terdahulu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata kerajaan sedang mengkaji kemungkinan untuk memendekkan tempoh sah visa ketibaan (VOA) yang dikeluarkan kepada pelancong dari India dan Bangladesh daripada 30 hari kepada 14 hari bagi mengatasi masalah 'kehilangan' pelancong dari dua negara tersebut yang semakin meningkat.

"Kita juga akan mengenakan syarat di mana pelancong Bangladesh dan India ini supaya mengemukakan tiket pergi dan balik sebelum VOA dikeluarkan kepada mereka," katanya.

Katanya cadangan itu merupakan antara mekanisme yang sedang dikaji berikutan peningkatan aduan dan kes penyalahgunaan VOA di kalangan pelancong.

Syed Hamid berkata, sebanyak 280,451 VOA dikeluarkan kepada pelancong asing sepanjang tempoh dari September 2007 hingga April lalu.

Mengenai isu pendatang asing tanpa izin, Syed Hamid berkata, pihaknya menjangkakan terdapat lebih satu juta pendatang tanpa izin di negara ini.

"Ditambah dengan 2.1 juta pekerja asing, bermakna, kita ada 3.1 juta warga asing di Malaysia. Ini adalah satu jumlah yang sangat besar dibandingkan dengan 26 juta rakyat Malaysia," katanya dan menambah kementerian sedang mengatur langkah-langkah lebih drastik bagi mengurangkan kebanjiran warga asing di negara ini.

Menjawab isu berkaitan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), beliau menegaskan sekali lagi bahawa kerajaan tidak bercadang untuk menghapuskan atau meminda akta berkenaan berikutan keperluannya dalam memastikan keselamatan negara.

Senator Mohamad Yusof Mohamad Hussin kemudian bangun bertanyakan langkah yang diambil kerajaan untuk 'memulihkan' bekas tahanan ISA kerana beliau yang sudah dua kali ditahan di bawah akta itu merasakan masih belum pulih sepenuhnya.

Syed Hamid kemudian bingkas menjawab ; "Kehadiran Yang Berhormat (YB) di sini (Dewan Negara) sudah membuktikan bahawa YB sebenarnya sudah pulih sepenuhnya dan tidak lagi menjadi ancaman kepada negara," katanya yang mengundang ketawa daripada anggota Dewan Negara.

Persidangan dewan bersambung Isnin. BERNAMA

video

Khamis, 29 Mei 2008

Pilihanraya Umum Tergempar

PUTRAJAYA: Lebih 140,000 pekerja yang secara langsung terlibat dalam pilihan raya umum ke-12 telah dinasihatkan agar bersedia untuk membantu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menguruskan kemungkinan pilihan raya umum tergempar.

Sambil menegaskan tidak mahu membuat spekulasi mengenainya, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman berkata, beliau telah meminta mereka supaya bersedia untuk menghadapi apa saja kemungkinan.

Beberapa pemerhati politik, dengan mengambil kira senario politik semasa, tidak menolak kemungkinan pilihan raya boleh diadakan.

"Saya tidak mahu membuat spekulasi, kami tidak boleh membuat spekulasi.

"Bagaimanapun kami bersedia untuk apa jua kemungkinan. SPR berupaya untuk menguruskan pilihan raya (tergempar jika diadakan) kerana kami mempunyai segara infrastruktur (untuk mengadakan pilihan raya)," kata Abdul Rashid.

Pilihan raya tergempar merujuk kepada pilihan raya yang diadakan secara tiba-tiba tanpa sebarang penunjuk awal.

Abdul Rashid menyatakan demikian dalam temu bual khas dengan mStar Online di pejabatnya di sini.

Malah, Abdul Rashid menjelaskan, ketika mesyuarat postmortem pilihan raya umum ke-12 sejak dua bulan yang lalu, beliau telah menyeru agar membuat persedian yang sepatutnya.

"Saya telah memaklumkan mereka dalam pertemuan sepanjang dua bulan yang lalu, sila membuat persediaan kerana pilihan raya (tergempar) boleh diadakan bila-bilan masa jua. Ini nasihat yang saya berikan kepada mereka," katanya.

Katanya, beliau memberikan nasihat sedemikian kerana ia merupakan sebahagian daripada fungsi dan peranan suruhanjaya berkenaan.

"Saya tidak membuat spekulasi apa-apa, ia tidak baik untuk membuat spekulasi kerana ia hanya politik sahaja," katanya.

"Sebagai badan fungsian, kita perlu membuat persediaan. Ia merupakan tugas kami, tugas anggota panel Suruhanjaya untuk memberikan nasihat (agar bersedia)," katanya.

Pertengahan bulan ini, Timbalan Pengerusi, Datuk Wan Ahmad Wan Omar memberitahu, pilihan raya umum yang baru boleh diadakan pada bila-bila masa meskipun tempoh mandat kerajaan yang memerintah kurang daripada dua bulan.

Undang-undang tidak menghalang daripada membubarkan Parlimen dan Dewan Perundangan Negeri.

Malah pada minggu lalu, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, ahli-ahli Umno dan Barisan Nasional (BN) perlu bersedia untuk menghadapi pilihan raya tergempar ekoran tindakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad keluar parti.

Sementara itu, Dr. Chandra Muzaffar, pemerhati politik tanah air dan hubungan antarabangsa berkata, kemungkinan untuk diadakan pilihan raya tergempar dalam waktu terdekat memang ada.

"Ia adalah satu kemungkinan kerana ada laporan yang mengatakan terdapat ahli-ahli Parlimen yang akan masuk parti lain (Pakatan Rakyat). Jika ini berlaku, kemungkinan Pak Lah (Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi), dari segi lunas perundangan boleh menghadap Yang di-Pertuan," katanya.

Jika ramai wakil rakyat yang melompat parti, Yang di-Pertuan Agong boleh mengundang parti yang ada majoriti di Dewan Rakyat untuk membentuk kerajaan baru ataupun memberi perkenan bagi membubarkan Parlimen.

"Bagaimanapun saya tidak menganggap ia sebagai satu kemungkinan serius. Tetapi dalam politik kemungkinan-kemungkinan seumpama itu tidak boleh ditolak begitu sahaja," kata beliau yang juga Presiden Pergerakan Just.

Jika keadaan itu berlaku, jelas beliau, ia boleh menjadi detik bersejarah kerana tidak pernah berlaku di negara ini.

Prof. Madya Dr. Abdul Muati @ Zamri Ahmad, pensyarah komunikasi politik dari Universiti Putra Malaysia memberitahu, tiada keperluan untuk mengadakan pilihan raya tergempar.

Bagaimanapun, jelas beliau, peluang untuk diadakan pilihan raya tergempar memang ada jika ada ahli Parlimen yang melompat parti.

Malah, keputusan mengadakan pilihan raya tergempar juga bergantung sama ada parti pemerintah boleh memperoleh lebih banyak kerusi daripada sekarang.

"Berdasarkan sentimen semasa, Umno dan BN kemungkinan tidak akan memperoleh lebih daripada kerusi semasa.

"Sentimen sokongan kepada Pakatan Rakyat masih kukuh. Jadi, jika BN berpendapat bahawa ia boleh mendapatkan lebih banyak kerusi, maka pilihan raya tergempar mungkin diadakan," katanya lagi.

Dalam pilihan raya umum lalu, BN memperoleh 140 kerusi di Dewan Rakyat dan pembangkang pula 82.

Katanya, langkah mengadakan pilihan raya tergempar juga tidak begitu baik kepada ekonomi kerana ia boleh menjejaskan keyakinan rakyat.

"Ini kerana ia akan menggambarkan suasana negatif di kalangan pelabur. Oleh itu, jika benar-benar BN merasakan boleh menang banyak kerusi, ia akan mengadakan pilihan raya tergempar," katanya.

Bagaimanapun, Profesor Datuk Dr. Syed Arabi Idid yang berada di luar negara berkata, setakat ini tiada kemungkinan pilihan raya tergempar akan diadakan.

"Tiada nampak apa-apa sebab pilihan raya tergempar akan diadakan," kata beliau.

Artikel sebenar peragut perempuan kene bunuh!!!

Iraqis Stone Girl to Death Over Loving Wrong Boy..

A teenage girl lies dead on the ground in a pool of her own blood.

Her once groomed hair is cast across her face like a rag doll’s, her skirt pulled up to complete her humiliation.

In another image, she is seen lying on her side, her face battered and bloodied, barely recognizable.

The concrete block used to smash in her face lies next to her.

Du’a Khalil Aswad was beaten, kicked and stoned for 30 minutes at the hands of a lynch mob before one of her attackers launched a carefully aimed fatal blow.

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/05_01/saitez_468x381.jpg

Du’a Khalil Aswad: Killed by a lynch mob for falling in love

The murder was carried out in public, watched by hundreds of men cheering and yelling. Du’a’s crime? To fall in love with a Sunni boy. Her family practised the Yezidi religion.

The Sunnis and Yezidis hate each other. When Du’a ran away with her Sunni boyfriend, a sentence of death was passed on her.

This act of medieval savagery took place last month in a town in northern Iraq, in the fledgling ‘democracy’ created by Bush and Blair when they invaded the country in 2003 and ‘freed’ its people.

Scroll down for more…

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/05_01/Stoning_468x1017.jpg

Brutal images captured by onlookers or the barbaric stoning

The sickening scenes, which defy belief in every sense, were captured by some of the observers and participants who thought it would be proper to record these harrowing events as some sort of memento.

Perhaps they thought it would serve as a warning to other young people who dared to follow their hearts - not the strictures of a religion which will not brook dissent - and punishes adolescent impetuosity with the most brutal of public murders.

The killing was filmed on a number of mobile phones. The images were then - all too predictably - posted on the internet.

The Mail takes no pleasure in publishing these pictures. But we believe our readers should witness the depths of the depravity still being carried out in the 21st century in the name of ‘honour’.

Perhaps, then, something can be done to prevent it happening again.

Of course, anyone who takes even a passing interest in news is all too aware of the tragedy that has engulfed the people of Iraq: the daily bombings, murders and kidnappings.

The subjugation of its women, however, has been largely ignored. Yet according to cultural observers, the number of so-called ‘honour killings’ has increased in Iraq since the fall of Saddam Hussein.

Campaigners say there is an ‘epidemic’ of such killings in the wartorn country. Autopsy reports in Baghdad often conclude with the verdict: “Killed to wash away her disgrace.”

The filming of Du’a’s death was just one more macabre element of her killing, but it has achieved something those bloodthirsty amateur filmmakers could not have predicted: it has brought such practices into the open and exposed them to the wider world.

It is, of course, too late for Du’a, a strikingly pretty young girl with long auburn hair. The 17-year-old must have hoped that the ‘liberation’ of her country would afford her opportunities she might otherwise never have had - for her education and a life of happiness free from oppression.

She lived with her family in the town of Bashika, near Mosul. They were neither rich nor poor.

It is believed Du’a met her Sunni boyfriend - whose name is not known - several months ago. They had grown up in an environment where hatred against rival factions is the norm.

The Yezidis - a Gnostic sect which combines Islamic teachings with Persian religions - despise the Sunnis; the Sunnis loathe the Yezidis.

Du’a and her boyfriend would have been all too aware that theirs was a forbidden love. But like so many teenagers before them, right back to the illicit love of Romeo and Juliet, they couldn’t help themselves.

For a while, they met in secret. It was during one such highly charged meeting that they came up with a plan to run away together.

It is not clear whether this desperate measure was a result of their having sought and been refused permission to marry, or if they decided to do it knowing that such permission would never be obtained.

“Her family would never have agreed to such a marriage,” says Diana Nammi, a leading Kurdish women’s rights campaigner.

Some Muslim groups have claimed that Du’a converted to Islam shortly before her murder. According to other reports, her boyfriend denies this.

They ran away together to an address in Bashika. The girl’s family alerted the police and Du’a and her boyfriend were found just a few days later.

According to Ms Nammi, who is calling for the girl’s killers to be brought to justice, Du’a was arrested and put into prison.

A few days later, the police apparently received assurances from the leader of her tribe - who Ms Nammi believes is Du’a’s uncle - that the girl would not be harmed.

What happened next is the subject of conflicting reports. According to some, the house of the tribal leader was stormed by a mob and Du’a dragged out and killed.

Ms Nammi, however, says she has information that it was the tribal leader who betrayed his niece to the mob. In this man’s eyes, Du’a had committed an unforgiveable crime, punishable by death.

The family’s ‘honour’ had been besmirched. The moment Du’a was placed in his house, her fate was sealed.

On April 7, Du’a was brought out of the house in a headlock to face the lynch mob. Hundreds of men were waiting for her - the excited atmosphere is said to have resembled a large sporting event - but no women.

On the video, Du’a’s screams can be heard as she is dragged to the ground. In a further humiliation, her lower body has been stripped.

Instinctively, Du’a tries to cover herself; only later was a piece of clothing thrown over her.

She is surrounded by an enormous crowd jockeying for a good view of the ritualistic killing. About nine men take part in the attack, including, it is thought, members of the girl’s family.

To any father of a daughter, that a helpless girl should be set upon with such cowardly savagery is beyond comprehension. One can barely imagine her terror.

It is a profoundly disturbing spectacle. One man kicks her hard between the legs as she screams in agony. Du’a tries to lift herself up, but someone hurls a concrete block into her face.

Another man stamps on her face. Someone kicks her in the stomach. Police officers stand idly by, some of them apparently enjoying the spectacle as much as anyone else.

Meanwhile, some observers film the execution on their mobile phones - the modern world intruding on a spectacle that belongs more in the Roman arena than in an apparently civilised society.

After half an hour of this savagery, Du’a is finally - mercifully, perhaps - dead. In a final humiliation, a man tries to lift her up, but drops her again, and her bloodied body is rolled face down into a puddle of blood. The family has had its ‘honour’ restored.

According to Ms Nammi, Du’a’s parents did not want her to be stoned, though it is not clear whether they might have agreed for her to be killed in some other way.

After her murder, according to Ms Nammi, two men were arrested by Iraqi police, but she has heard they were subsequently released without charge.

Reports suggest that two of Du’a’s uncles and four other people fled the town as investigators began to search for the culprits. It is thought these included her brother, who appeared in the video of the murder.

As for Du’a’s boyfriend - who has lost the girl he loved in the most awful circumstances imaginable - he went into hiding for a while, but it is believed that no action has been taken against him.

Du’a was buried in a simple unmarked grave. Later, says Ms Nammi, her body was exhumed by the Kurdish authorities, who have autonomous control of the region, and sent to the Medico-legal Institute in Mosul.

There her body was examined to find out whether she had been a virgin or not, before being returned to the Sheikh Shams cemetery.

To our Western eyes, this posthumous assault on Du’a’s body is the final insult. But according to Ms Nammi, it did at least establish that she was still a virgin and innocent of the ‘crime’ of which she had been accused.

However, Ms Nammi believes the mere fact that Du’a had run off with a Sunni boy would have been enough to have her sentenced to death.

Meanwhile, the cycle of tit-for-tat murders continues in Iraq. In this instance, in an apparent act of retaliation for Du’a’s murder, 23 Yezidi workers were attacked and killed two weeks later, apparently by members of an armed Sunni group.

The men were travelling on a bus between Mosul and Bashika when their vehicle was halted by the gunmen, who made them disembark before killing them.

Tomorrow evening, Ms Nammi, founding member of the Iranian and Kurdish Women’s Rights Organisation, will lead a group of women meeting in Shoreditch, East London, to remember Du’a Khalil Aswad and give back to her the dignity torn from her by her violent death.

The women are pledged to campaign against the entrenched beliefs which lead to such senseless deaths - and the fact that the people who commit these crimes are not regarded as murderers, but as heroes of the community.

According to Ms Nammi, there have been an estimated 10,000 cases of honour killings in the Kurdistan region in the past decade.

Under Iraqi law, the punishment for anyone found guilty of an honour killing is just six months in prison.

“Something has to be done to stop this,” says Ms Nammi, who came to Britain in 1996. “There is an epidemic of so-called honour killings. It is almost routine and utterly unacceptable.

“We would greatly appreciate any contribution from the British Government in preventing these murders of women in Iraq.”

Ms Nammi has the support of Amnesty International.

“This young girl’s murder is truly abhorrent and her killers must be brought to justice,” says Kate Allen, Amnesty International UK Director.

“Unless the authorities respond vigorously to this and other reports of crimes in the name of “honour”, we must fear for the future of the women in Iraq.”

For the sake of 17-year-old Du’a, an innocent girl who simply fell in love with the wrong man, it is all too little, too late.

Original video download link >>> http://www.filefactory.com/file/da21ef/

hati-hati semasa membeli nasi dari kedai

[]
[]

JANGAN KETUK NANTI TERBAKAR

Kalau kita ke stesen minyak, selalunya ada tanda arahan yang mengingatkan kita agar jangan menggunakan handphone, matikan enjin
kereta dan jangan merokok kerana benda-benda ini amat bahaya....

Ada satu lagi perkara yang tidak diberikan amaran / larangan langsung sedangkan ianya tidak kurang mendatangkan bahaya. Selalunya apabila kita memasukkan nozel ke dalam muncung tangki kereta, kita akan menunggu sehingga habis minyak yang kita beli. Kebiasaannya juga apabila nozel hendak dikeluarkan, kita mengetuknya pada muncung tangki supaya titisan-titisan terakhir petrol masuk ke dalam tangki dan tidak tertumpah.

Tapi awas . Ambil perhatian bahawa nozel tersebut adalah besi, muncung tangki juga diperbuat dari besi. Sekiranya terdapat karat pada nozel
dan muncung tangki pula bergerigi, kemungkinan bila kita mengetuknya api akan menyala ('spark').

Janganlah disebabkan tidak mahu rugi setitik dua petrol, kebakaran pula yang terjadi .

Dinasihatkan:

Jangan ketuk , tapi biarkan nozel tu lama sedikit untuk memastikan minyak telah berhenti mengalir.

Lembaga Padi dan Bers Negara Dikuasai Org Luar?


"a
Dari malaysiakini: Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) mendakwa 30 peratus saham Padiberas Nasional Bhd (Bernas) dikuasai oleh sebuah negara luar.

Bernas merupakan sebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia.

"Saham Bernas telah dibeli secara konsisten oleh pihak tertentu sehingga mereka kini menguasai 30 peratus sahamnya," kata pengerusi Gabem, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik.

Ekoran itu, Bernama memetik beliau sebagai meminta kerajaan menyediakan dana untuk membeli semula semua saham yang dimiliki oleh syarikat luar itu dan Bernas kembali dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan.

"Ini juga untuk mengurangkan permasalahan beras selain lesen pengagihan beras diberikan secara saksama kepada bumiputera," katanya kepada pemberita di Melaka malam semalam.

Rahim berkata, kerajaan diminta menguasai kembali 100 peratus saham Bernas atau memastikan ia dijadikan syarikat berkaitan Kerajaan (GLC) demi menjaga kepentingan nasional ketika krisis makanan kini.

Gabem, tegasnya, tidak mahu Bernas berkongsi kuasa dengan pihak luar berkenaan pada suatu masa kelak dalam menangani hal-hal berkaitan komoditi itu.

edyes wrote:

Dari Lembaga Padi Dan Beras Negara (LPN) kepada Padiberas Nasional Berhad (BERNAS), dapatlah kita ketahui bahwa sesunggunya peluh para pesawah negara dikaut keuntunganya oleh bangsa asing.

Angkara siapakah ini?

Cuba anda fikirkan, adakah kenaikkan mendadak 40-50% harga beras ini dapat dirasai oleh pesawah? Beras-beras yang dijual dengan harga baru ini asalnya dibeli padinya dengan tarif harga padi yang lama.

Bukan sahaja pesawah tidak merasai kenaikkan harga beras ini waima mereka yang bertungkus lumus mengeluarkanya. Malah, 30% yang mengaut keuntungan dari saham BERNAS adalah bangsa asing!! Adilkah kerajaan!

Apakah tujuan BERNAS didagangkan di pasaran saham? Apakah rasionalnya sebuah badan yang menguruskan beras padi negara 'diniagakan' di Bursa Malaysia? Untuk memperkasakan pesawah? Sudah tentu jawapanya tidak lain dan tidak bukan iaitu : Mengaut Keuntungan

Keuntungan atas angin ini permainan siapa?

Inilah salah satu cara orang2 tertentu merobek kekayaan negara, dan yang miskin hanya pesawah kita. Pesawah membanting tulang memerah keringat, tetapi pemegang saham BERNAS yang merasa kemewahanya. Pesawah kita masih sengsara nun di bendang sana.

Rakyat semakin tertekan dengan kenaikkan harga2 barang, kini tambah sengsara dengan peningkatan harga beras. Semua menjamah nasi. Pagi nasik lemak, tengah hari nasik campur, petang bubur nasik, malam nasik goreng kampung. Semuanya nasik, semuanya beras, semuanya padi.

Seperti yang pernah diperkatakan sebelum ini, jika nasib para pesawah beransur baik dengan kenaikkan ini, kita akur dan adalah digalakkan. Tetapi jika nasib mereka serupa sebelum dan selepas kenaikkan hampir 50%, ada sesuatu yang tak kena. Mungkin dasar kerajaan yang tak guna...

Sebagai rakyat biasa, kita tertanya2, mengapa negara pengeluar padi seperti Malaysia merasai kenaikkan yang melampau iaitu sekali ganda. apakah beras itu umpama bijik gandum?

Pulau Batu Putih: Bila Dokumen Asal Dihilangkan


"
 Dulu Singapura itu pulau Melayu. Kemudian jatuh ke tangan British, dan sekarang adalah negara kepulauan yang diperintah oleh kaum Cina. Pulau Batu Putih pun pulau Melayu, dan baru saja jatuh ke tangan Singapura. Johor bakal jatuh ke tangan Singapura suatu hari nanti jika projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) terus dilaksanakan dengan kerjasama dua hala antara Kerajaan Abdullah Badawi dan kerajaan Singapura.

Pada mulanya kerajaan Malaysia confident akan menang bila Pulau Batu Putih dibawa ke International Court of Justice (ICJ) walau pun ICJ dijangka sejak awal-awal lagi akan 'bias' dan memihak kepada Singapura dalam konflik antara Malaysia-Singapura (tetapi ICJ akan 'bias' dan memihak kepada Malaysia dalam konflik antara Malaysia-Indonesia: Malaysia dianggap the lesser "Muslim devil").


Kerajaan Malaysia confident akan menang kes Pulau Batu Putih di ICJ kerana memilikki satu dokumen asal (original document) yang kuat membuktikan dengan jelas dan terang bahawa Pulau Batu Putih itu milik Tanah Melayu dan British hanya dibenarkan membina dan mengurus rumah api (light house) untuk keselamatan pelayaran kapal. Masalahnya dokumen asal ini telah hilang selepas kes Batu Putih diserakan ke ICJ. Hilang atau dijual kepada Singapura. Entahlah. Bila doukumen asal ini hilang, maka kes Malaysia yang mulanya begitu kuat itu telah menjadi lemah. Malah sejak kehilangan (atau dijual) dokumen asal tersebut kerajaan Malaysia sudah tahu akan kalah. Siapa hilangkan (atau jual dokumen asal tersebut)?

Kalau tidak silap saya pada 2003 atau awal 2004 pihak atasan di Kementerian Luar Negeri (Wisma Putra) gempar sebab salah satu salinan original perjanjian asal Pulau Batu Putih yang gerenti akan memberi kemenangan kepada Malaysia di ICJ telah dihilangkan.

Salah seorang yang menganggotai jawatankuasa Steering Committee untuk tuntutan ke atas Pulau Batu Putih adalah seorang pensyarah undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) - nama dirahsiakan untuk keselamatan diri pensyarah UIA tersebut. Pensyarah UIA tersebut telah meminta dokumen asal yang amat penting itu untuk beliau kaji dan membantu mengubalkan hujah-hujah dalam pembentangan dokumen asal tersbut di ICJ nanti.

Dua tiga minggu kemudiannya Pensyarah UIA tersebut telah mengatakan bahawa dokumen asal yang amat penting sekali itu telah hilang.

Kehilangan dokumen asal tersebut (atau dijual ke Singapura - entahlah) oleh pensyarah UIA itu telah mengemparkan Wisma Putra dan Jabatan Peguam Negara. Malaysia sebenanya telah hilang Pulau Batu Putih sejak hilangnya dokumen asal tersebut.

Bila saya dapat tahu mengenai kehilangan dokumen asal yang amat penting itu pada awal 2004, saya telah bertanya kepada pemberi maklumat apakah tindakan yang diambil terhadap pensyarah UIA tersebut. Saya diberitahu tidak ada apa-apa tindakan telah diambil ke atas pensyarah UIA tersebut. Ini pelik.

Singapura seakan-akan tahu mengenai kehilangan dokumen asal yang amat penting itu yang akan memastikan kemenangan Singapura di ICJ. Singapura telah sejak dari itu lagi memulakan perancangan untuk melaksanakan projek penambakkan tanah (land reclaiming) yang akan menjadikan Pulau Batu Putih itu mempunyai keluasan tanah 20 kilometer persegi. Projek 'land reclaiming' di Pulau Batu Putih ini dirancangkan juga sebagai joint venture sampingan projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) untuk memastikan tiada bantahan oleh kerajaan Abdullah Badawi.

Projek land reclaiming di Pulau Batu Putih yang akan dilaksanakan oleh Singapura itu akan punyai bayak padah buruk ke atas alam sekitar terutamanya ke atas pantai Johor. Tetapi kerajaan bdullah Badawi tidak akan membantah. Malah kerajaan Abdullah Badawi akan dapat tumpang sekaki.

Saya ingin membuat perakuan bahawa maklumat mengenai kehilangan dokumen asal Batu Putih yang dihilangkan oleh pensyarah UIA itu adalah benar, hanya saya tidak boleh memberi secara detail takut-takut nanti identiti saya yang sebenarnya dapat dikesan.

Tarabulsi

25 Mei 2008

Rabu, 28 Mei 2008

Warning from Bank Negara!!

Dear All, For your information.

Please give wide publicity
!

Bank ATM's Converted to Steal IDs of Bank Customers

A team of organized criminals are installing equipment on legitimate bank ATM's in at least 2 regions to steal both the ATM card number and the PIN. The team sits nearby in a car receiving the information transmitted wirelessly over weekends and evenings from equipment they install on the front of the ATM (see photos). If you see an attachment like this, do not use the ATM and report it immediately to the bank using the phone on the front of the ATM.

The equipment used to capture your ATM card number and PIN are cleverly disguised to look like normal ATM equipment. A 'skimmer' is mounted to the front of the normal ATM card slot that reads the ATM card number and transm its it to the criminals sitting in a nearby car.

At the same time, a wireless camera is disguised to look like a leaflet holder and is mounted in a position to view ATM PIN entries.

The thieves copy the cards and use the PIN numbers to withdraw thousands from many accounts in a very short time directly from the bank ATM.







Equipment being installed on front of existing bank card slot.





The equipment as it appears installed over the normal ATM bank slot.





The PIN reading camera being installed on the ATM is housed in an innocent looking leaflet enclosure.




The camera shown installed and ready to capture PIN's by looking down on the keypad as you enter your PIN


Tell more people>>>>>>

KENAPA AKU LETIH BEKERJA

Selama beberapa tahun aku telah merungut kerana kurang tidur dan terlalu banyak tekanan dalam hidup, akan tetapi sekarang kini aku tahu kenapa ianya berlaku (the real reason) :

Aku keletihan kerana terlebih kerja... nak tau kenapa? Di bawah ini aku akan tunjukkan kenapa aku mempunyai beban kerja yang lebih dan ianya adalah benar dan bukan rekaan aku :

Populasi penduduk Malaysia sekarang adalah 23 juta orang.
1.7 juta darinya sudah bersara.
Jadi tinggal 21.3 juta orang.

1.3 juta pula adalah golongan kanak2 bawah 6 tahun.
Jadi tinggal 20 juta orang.

Dari 20 juta ini, 7 juta masih belajar (tadika, sekolah, kolej,
Universiti dll).
Jadi tinggal 13 juta orang yang boleh buat kerja.

Dari 13 juta ini, 5 juta orang adalah pekerja kerajaan yang pergi kerja tapi tak buat kerja.
Jadi tinggal 8 juta orang yang boleh buat kerja.

Tolak 3 juta orang yang duduk dalam hutan (tentera darat) pasal
diorang nie nak kerja macam mana... tinggal dalam hutan.
Dah tinggal 5 juta orang yang boleh buat kerja....

Dari jumlah itu, tolak 2.7 juta orang yang menganggur dan tak der kerja, surirumah, pekerja yang kena VSS, orang2 tua, fresh university student, kena buang kerja dll).
Tinggallah 2.3 juta orang yang boleh buat kerja.

Dari jumlah ini, sebanyak 1,215,512 orang dilaporkan sakit dan kini
berada di dalam hospital di seluruh Malaysia (tak kiralah hospital swasta ke atau hospital kerajaan dan ini termasuklah hospital gila).
Dah tinggal 1,084,488 orang yang boleh buat kerja....

Sekarang ini mengikut bancian terkini, terdapat 1,084,486 orang di dalam penjara dan Pusat Serenti di seluruh negara.
Jadi dah tinggal 2 orang yang boleh buat kerja...

Dan 2 orang itu adalah engkau dan aku...

Dari dua orang ini... engkau SEKARANG INI masih duduk depan komputer, main internet, main games, reading jokes, membaca email, main chat dan tak buat kerja langsung... jadi tinggallah Aku sorang yang buat kerja dalam Malaysia nie...

Mana aku tak letih!!

Jadi sedarlah skit.... dahhhh..!!! pi buat kerja!!!

P/S : Semua statistik di atas boleh dirujuk kesahihannya di Pusat2
Bancian, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertahanan, Jabatan Tenaga Raya, Kementerian Pendidikan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Takkan nak rujuk itu pun nak kena suruh aku buat jugak



SUSAHNYA NAK BUAT DOSA...

Ada org yg punya byk harta, byk duit..namun masih tidak pernah merasa nikmat bahagia dn ketenangan. Masih terasa jiwanya kosong, mati. Demi mncari bahagia, mrk kena bayar. Nak hiburkn hati, gi disko..gi tgk wayang..gi main bowling. Sume tu sbb nk hiburkn hati kan??Tapi benarkah bahagia?Benarkah itu kebahagiaan hakiki> Lama2 terasa kosong tiada erti apa2. Kelam.

Tapi, pernahkh terfikir knapa org pergi masjid ramai2. Walau xkena bayar, mrk pergi juga bersolat. Pergi kuliah agama, free je..kenapa mrk pergi. Pastinya ada kebahagiaan disitu. Pastinya ada ketenangan disitu. Free..nikmat ketenangan & kebahagiaan yg hakiki hadiah dr Allah.Tak perlu kamu keluarkn walau sesen pun utk mendapat rasa bahagia dn ketenangan itu.Betapa pemurahnya Allah.Carilah cintaNya, kenal pdNya.Disitu kamu kan temui erti KEBAHAGIAAN SEBENAR!!Harganya hanyalah rasa tawadduk seorg hamba pd penciptaNya. TUNDUK DAN PATUH PADA-NYA DGN RASA KEHAMBAAN.

---------------------

***Susahnya Nak Buat Dosa...

Kalau nak ke disko bukan murah. Kurang-kurang kena bayar RM25 cover charge.

Konon dapat free first drink tapi yang dibagi air yang harga kat 7-Eleven cuma RM1 je...

***Senangnya Nak Buat Pahala...

Kalau pergi masjid tu, free je. Dah la takde cover charge, minum free bukan first drink je.

Berkoyan-koyan pun boleh. Silap-silap dapat makan free lagi...

***Susahnya Nak Buat Dosa...

Kalau nak berzina tu, bukannya semudah ABC.

Susah. Nak sewa hotel (duit tu)...

Nak belanja awek tu makan (duit lagi)...

Silap² siap kena tangkap basah.

Ha... Boleh masuk paper free.

Kalau majikan tau, boleh kena buang kerja.

Lagi haru...

***Senangnya Nak Buat Pahala...

Kalau nak puasa sunat tu, anytime, anywhere.

Bangun pagi takde breakfast, terus niat puasa. Dapat dah pahala. Bukan setakat dapat pahala, siap dapat jimat duit lagi. Puasa tu kan boleh kekang nafsu.Cume tak masuk paper je. Tapi insyaAllah masuk syurga.

Laaagi best!!!

***Susahnya Nak Buat Dosa...

Mengumpat tu best kan? Tu lah hobi hampir semua manusia hari ni.

Tapi, ngumpat punye sedap, kerja tak jalan. Yang kerja tu, bos tengok, habis kena haruk.

Yang suri rumah sepenuh masa pulak, suami balik tengok semua tak siap, tarik muka.

Pergi makan kat kedai Timah Janda, jeles lak tuh.

Timah Janda pulak kena umpat...

***Senangnya Nak Buat Pahala...

Berzikir mengingati Allah tu cukup mulia.

Allah akan mengingati hambaNya yang mengingati Dia.

Orang pun tak marah. Makin saspek ade. Eh! Respek la...

Suami balik tengok kerja semua siap, isteri pula terkumat-kamit berzikir.

Manis je muka. Nak keluar rumah pun takut rugi.

Beban kerja pun kurang terasa...

***Susahnya Nak Buat Dosa...

Bagi orang tamak, kumpul harta memang takkan cukup sampai bila-bila.

Kejar le harta dunia ni, makin jauh dia lari. Sampaikan ibadah pun terabai,

dunia tak juga dapat².

***Senangnya Nak Buat Pahala...

Jadi zuhud tu bukan je mulia, malah cukup memudahkan.

Tak payah nak sibuk² tamak haloba. Jiran beli tv baru, sofa baru, langsir baru, lantak ko la. Sebab dia dapat hutang baru, kita pula dapat iman yang sentiasa diperbaharukan.

Mana lagi best?***

P/S:tepuk dada tanya IMAN korang!!

Jgn wat cmni...x baek taw!!

Janganlah buat macam ni.. Tak baik..

Baca dan hayatilah.. Cerita ini buat aku menitis air mata.. Membuatkan aku berfikir kembali apa yang telah aku lakukan di dunia ini..

Inikah balasan ku?

hari ini aku terpanggil nak meluahkan ape yang terbuku dlm hati ku..sebelum ianya seronok membaca masalah keluarga disini, dan akhirnyer...

Minggu lepas , anak dara kesayangan aku telah dicabul..aku tak nak cerita secara detail, kerana terlalu perit untuk aku harungi. Anak aku baru berusia 12 thn, tapi kena cabul dengan orang yang sangat aku percaya, guru engaji. Hati bapa mana tak gusar, sekarang selepas buat report pada polis dan medical checkup, anak aku dah macam orang hilang ingatan, hysteria. Aku sedih sangat, setiap malam aku berdoa agar pulihkan semangat anak aku dan semoga Allah mengampunkan dosa2 ku yang lalu.

Sekarang aku sedar, apa yang terjadi pada anak aku, adalah dari kesilapan lampau aku.

Dulu aku ada affair dengan seorang gadis berumur 22 thn, 2 tahun dahulu.
Pada awalnyer hanya sebagai kawan dikala aku kesepian. Masa tu aku ada
masalah rumahtangga dgn isteri aku.

Nak dijadikan cerita aku ada buat benda tak elok pada this girl. Aku namakan die Ayu.

Setiap kali dating dengan Ayu, nafsu sentiasa meluap2..tau2 la suami yang dah lama tak diberi makan isteri. Masa tu aku berniat nak tut2 dengan Ayu.
Tapi Ayu ni gadis yang baik, even aku nak pegang pun die tak bagi,cium apetah lagi. Aku juga menipu ayu aku adalah duda. Hubungan aku dengan
die berjalan lancar selama 5 bulan.

Oleh kerana tak tahan nafsu ku ini, satu hari aku ajak ayu pergi karaoke.Di situ aku dah plan sesuatu. Aku ada memasukkan pil khayal dlm minuman
ayu. Lepas aku tengok die high, aku cepat2 bawa die check in di hotel berdekatan. Dek dihasut nafsu yang meluap2, aku bersetubuh dengan ayu tanpa ayu sedari. Nikmatnyer tak terkata..namun selepas menyedari keesokkan paginyer, aku menyesal, ayu pulak menangis sekuat hati..

Dalam keadaan huru hara tu, aku berjanji pada ayu aku akan bertanggungjawab di atas segala kesalahan aku. Masa tu aku piker nak
nikah dengan ayu, memandangkan hubungan aku dengan isteri dah di ambang maut.

Selepas berjanji dengan ayu, aku pun menghantar pulang ayu kerumah sewa. Sambil ayu menangis ter esak2,ayu merayu jangan tinggalkan die dalam keadaan mcm ni. Aku berjanji dan bertekad akan tebus kesalahan aku..nak nikah jugak dalam masa terdekat.

Nak dijadikan cerita, balik saja rumah, isteriku melayan aku dengan baik
sekali, tiba2 aku rasa bersalah yang amat pada isteri, sambil melihat
wajah anak2 ku yg masih kecil, aku tak sanggup nak menduakan isteriku..aku masih sayang pada isteriku..

Bile terfikir tentang ayu, aku rase bersalah yg amat pada isteriku..sejak itu isteriku melayan dengan baik, seperti kami bercinta balik. Ingatan aku pada ayu makin pudar. Ayu pula semakin paranoid, apabila aku bersikap acuh tak acuh, kerana aku masih saying pada keluarga aku. Janji yg aku tabor pada ayu, hanya janji manis saja.

Aku cubajauhkan diri aku pada ayu, supaya aku setia pada keluarga aku. Ayu pula makin menekan aku supaya menikah dengan dia walau apa yang
terjadi.

Satu hari yang tak disangka, pabila aku pulang kerumah, aku nampak kereta ayu didepan rumah ku, aku tecari2 ayu dimana die. Dlm perjalanan menuju kerumah aku terdengar riuh rendah suara perempuan bergaduh..aku panic, tapi ape yang terjadi aku akan hadapi.

Bila melangkah masuk kerumah, aku lihat ayu merayu2 melutut depan isteriku, dengan muka bengis isteriku, isteriku ceritakan segalanya.Isteri memberitahu perempuan gila ini, telah ada menjalin hubungan dengan aku dan die mau aku bertanggungjawab. Ya Allah, aku hampir pitam.

Namun isteriku tak marahkan aku, sebaliknyer menendang dan menampar ayu sepuas2 puasnye. Aku pula bingung. Dengan lantas aku buat cerita ayu ni perempuan murahan, sudah pasti selalu main dengan jantan lain, Tanpa rase bersalah aku menarik ayu dan menghalau die keluar dari rumah.

Menangis ayu melihat tingkah laku aku, tapi apakan daya, aku tak mau rahsia aku pecah. Ayu siap bersumpah dgn nama Allah, anak yang dikandung ini adalah hasil kerja keji aku dulu. Ayu pregnant?aku hamper pengsan lagi..dan ayu juga melafazkan' aku benci kau, aku benci kau dan
keturunan kau, aku doakan agar semua keturuanan kau mati dirogol'..terus
ayu menghilangkan diri.

Selepas kekecohan itu, isteriku face to face dengan aku, siapa ayu?aku
dengan tenang mengatakan ayu ni bekas pekerja aku, pernah sakit mental
selepas ditinggalkan kekasih lama.oleh kerana aku selalu mendengar
keluhan hati die, die naik syok dengan aku..

Isteriku tak puas hati tapi die siap warning jikan benar aku takde ape2
affair dengan ayu, die maafkan aku, kalau tak die akan minta cerai.

Kerana sayangkan isteri aku bersumpah mmg aku tiada affair dengan ayu.
Keesokkan harinyer, aku cube call ayu untuk memutuskan hubungan dengan
ayu.

Sebaik ayu menangkat telefon terus die hysteria dan menyumpah2 aku...sumpah yang aku masih teringat2.. 'aku doakan keturunan kau semua mati kena rogol'..

Semenjak itu, ayu hilang, dan berita terakhir aku dengar ayu sudah meninggal dunia tahun lepas. ..

Sekarang bila terfikir balik, adakah ini balasan tuhan kepada aku? Aku menangisi nasib aku, anak2 aku..

Apa harus aku buat, perlukah aku meminta maaf dari ayu, tapi ayu sudah
tiada..

Aku bingung,..setiap malam aku buat semayang sunat,taubat...tapi bayangan ayu selalu hadir dlm minda ku...

Dan paling sedih, perkara sama berlaku pada anak gadisku...perit..sungguh perit

Komen dari ustaz abuya:

Pos tu bukan sekadar cerita, tetapi kisah benar yang baru berlaku.Ia menjadi pengajaran, umpamanya kalau kita tak ndak emak kita, isteri kita, adik perempuan kita, anak perempuan kita...JANGAN BUAT PASAL DENGAN MAK ORANG, BINI ORANG, ADIK PEREMPUAN ORANG DAN ANAK PEREMPUAN ORANG....nanti roda berputar semula yang di atas ke bawah and otherwise. Balasan Allah menunggu kita bila-bila masa tak payah tunggu hari akhirat, di dunia mula dah...Zoharol fasadu fil barri wal bahri bima kasabt aydinnas liyuzeeqohum ba'dholladzi 'amilu...telah berlaku kerosakan di bumi dan di lautan akibat dari tangan (perbuatan) manusia lalu dibalas atas mereka sebahagian dari azab Allah...

kisah Laila: klu x suka, pulangkan!!

Sebuah kisah untuk renungan kita bersama.

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar
automatiknya
terbuka. Perlahan kereta di halakan ke dalam garaj. "Horey! Papa
balik!"
Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.

"Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.

Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.

"Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong.

Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut
terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka.

"Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang.
Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.

Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian
terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun.

"Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat!
Tutup paip tu! Buka shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan
tawa anak-anaknya. "Asal saya balik rumah mesti bersepak. Kain baju
berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya
kembali
bila isterinya terpacul di belakang pintu.

"Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa
minum
ye. Mama dah
siapkan kat taman." Balas isterinya lembut.

"Fail saya kat depan tu mana?"

"Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan."

"Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya?
Susah tau tak? Fail tu
patutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya sekalipun di
hati
kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu. Suasana sepi
kembali.
Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari
riuh suara anak-anak dan wajah isterinya.

"Laila&" Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.

"Saya nak ke out station minggu depan."

"Lama?" Soal Laila.

"Dalam seminggu."

"Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?"

"Budak-budak? "

"Ikut jugalah."

"Dah! Takde! Takde!
Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat
sana .
Tengok masa kat Legacy dulu tu&"

"Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila. Wajahnya sayu. Dia masih
berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari
keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan
pinggan
di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia
berlaku.
Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak
minta ganti rugi. "
Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana." "Nak
jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung," Muktamad!
Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke
kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya
berkecil
hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di
pengkarangan
rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula
untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama.

"Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka
bakar abah ambik bagi kamu!"

"Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka
pulangkan
balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau tak suka pulangkan
balik!" Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir.
Tahukah
bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan
tak
suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia
akhirat Laila adalah isterinya. Cuma.. "Mizi, makan!" Panggil ibunya
yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. "Jangan ikutkan hati.
Yang
sudah tu sudahlah." "Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil
tersengih-sengih mendapatkan dirinya. "Tak boleh panggil papa elok-
elok.
Ingat papa ni pekak ke?"

Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-
tiba
saja marah. Dia berpatah semula ke dapur.

"Awak masak apa?"

"Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong
sebelum sempat mamanya membuka mulut.

"Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang
selera!"

"Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan.

"Keluar!"

"Mama dah masak Pa!"

"Awak saja makan!"

"Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!"

Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai
mengambil
hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar
memerhati langkah
papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu
marah-marah ma?" Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah
berisi
nasi. "Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok
papa marah-marah. ." "Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam
gorilla
kan ?"

Kata-kata Aiman
disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila
menjeling. Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya
hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?

Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong.

"Laila.." serunya

"Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita
tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit
kau
nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba.

"Sunyi pulak rumah ni mak,"

"Lama-lama kau biasalah."

Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa
terhukum.
Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa
terluka. Kehilangan yang amat sangat.

"Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang dari
outstationnya.

"Beli apa pulak? Barang permainan
kan bersepah dalam bilik belakang tu."

"Tak ada lah?"

"Ingat papa ni cop duit?"

Aiman termanggu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika
kemudian
rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu
mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan
minum
petang.

Wajah Laila direnungnya.
Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi
ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?"

Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan.

"Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antara
perbualan kedua ibu bapanya.

Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan
berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman
tercegat.

"Tengok!
Ada saja yang kamu buat.
Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak
tumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan.
Baju
mamanya dipegang kejap.

Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis.
Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila
cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman
di
pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya.

"Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!"

Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam
pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat
kekasaran suaminya terhadap anak-anak.

"Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang
bukan-bukan. " Ujar Laila perlahan

"Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya?
Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam
ni. Panjat
sana , kecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali.

Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak
itu tak pernah dapat memuaskan hatinya.
Ada saja salah Aiman di matanya.
Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak
cukup
dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang
bukan-bukan terhadap mereka.

"Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam?
Rimas
betul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di
halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton
dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap
kaca
pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja.

"Abang!"

"Baik awak tengok anak-anak awak tu
sebelum saya hambat dengan rotan!
Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar.

Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya
petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam
menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada
lagi
cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di
dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.

Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi
sedikit pengajaran pada anak-anak.

"Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk. "Kak
Long
balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti." Alangkah
mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila.
Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila
tak
pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia
perkahwinan
mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa
yang dia beri. Laila cuma
dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih
baik dari A. "Laila&" "Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia
tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang
kian
sarat. "Wangi-wangi lagi. Dating ye?"

"Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk
staff." Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya.

"Ikut boleh?"

"Dia tak ajak family. Staff only!" Terangnya sedangkan difikirannya
terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi
akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan
bujang. "Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah
pun
bawak kami."

"Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari
sana sini,
panjat itu ini. "

"Papa pesanlah.."

"Nantilah besar sikit." Dalihnya.

"Kalau
tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak
ikut pergi mana pun."

"Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"

Laila terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki."

"Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?"
Dia mengangguk "Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan
anak-anak?"

Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa
keluarga
mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan
hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja
hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain
tarik-tarik alas kainnya.

"Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik,"
ujar Mr. Kwai, tuan rumah.

Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun
nakal
tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena
bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang
anak-anaknya yang
lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang
dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila
tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila
cuma
perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain.
Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan
anak-anaknya pada rakan-rakan.

"Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.
Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata
bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan
menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba
menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu
tidak pula disusuli dengan perkelahian. "Kamu semua ni..kalau macam ni
daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! " Laila merenungnya dalam..
Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti
selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin
untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila
mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia
terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih
penuh
di cawan. Roti
telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah.
Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila tak pernah
lupa.. "Kalau tak suka pulangkan,"

Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak
pulang
selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat
anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur
dengan
lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya
bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak
bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat
rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang
terselit di rumpun bunga.

Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila.....

Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya.

Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila
pergi
membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah
kereta
lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun
untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang
bakal
dilahirkan dua bulan lagi..

Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak
dan
isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah.
Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun
dipandangan
harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan.

Mendidik Isteri...

SUAMI sebagai pemimpin rumah tangga semestinya sentiasa kreatif dalam
mendidik isteri. Allah membekalkan kepada kaum lelaki kekuatan akal
yang rasional, tidak terlalu emosional atau tidak mudah didorong oleh
perasaan. Oleh sebab itulah lelaki dikurniakan sembilan akal dan satu
nafsu. Jika kekuatan akal ini dapat dimanfaatkan dengan sebaik-
baiknya, ditambah dengan kesabaran serta kekuatan jasmani untuk
mencari nafkah keluarga, maka suami akan menjadi pelindung dan
pendidik yang berwibawa. Bermulanya kebahagiaan sesebuah rumah tangga
ialah apabila suami dapat menggunakan kekuatan akalnya serta kesabaran
dalam menghadapi karenah dan ragam isteri. Firman Allah yang
bermaksud:

"Lelaki adalah pemimpin (pembela dan pelindung) bagi wanita, kerana
Tuhan telah melebihkan yang satu dari yang lainnya, dan kerana suami
telah menafkahkan sebahagian daripada hartanya."

Satu pendapat mengatakan bahawa lelaki adalah makhluk akal dan wanita
adalah makhluk rasa. Perasaan wanita terlalu mudah terusik dengan
suasana dan keadaan sekeliling. Lantaran itulah lelaki hendaklah
banyak menggunakan daya fikir dalam menghadapi wanita. Kalau umpamanya
isteri sedang berduka, suami perlu merancang untuk mewujudkan perasaan
gembira di dada isteri. Di sinilah perlunya strategi dalam mendidik
isteri.

Kaum wanita memang dibekalkan dengan sembilan nafsu dan satu akal
berbanding dengan lelaki yang sebaliknya. Nafsu yang dimaksudkan
bukanlah nafsu seks semata-mata tetapi nafsu yang menyebabkan
seseorang itu mudah tidak sabar, mudah berprasangka, pemarah, pemboros
dalam berbelanja, dan sebagainya. Hasil dorongan nafsu itulah lahirnya
pelbagai perasaan di dada wanita. Atas dasar inilah wanita mesti
dipandu atau dibimbing oleh lelaki agar segala tindak tanduknya tidak
melulu dan mengikut perasaan semata-mata.

Kebijaksanaan mesti disertai pula dengan kesabaran. Kedua-duanya mesti
ada pada seorang suami. Kesabaran tanpa kebijaksanaan menyebabkan
suami menurut saja kemahuan isteri sehingga isteri besar kepala.
Manakala kebijaksanaan tanpa kesabaran akan menyebabkan suami tewas
dengan nafsunya sendiri sehingga bertindak ganas dan boleh
membahayakan isteri. Maknanya, tanpa kesabaran seseorang itu hilang
pertimbangan akal dan tidak dapat lagi melihat sesuatu persoalan
dengan tenang.

Kadangkala apabila berhadapan dengan kaum perempuan yang pendek
akalnya, kaum lelaki mudah naik angin. Memang tidak dinafikan ada
masanya perempuan mengambil masa untuk memahami sesuatu perkara.
Bagaimanapun, kaum lelaki mestilah menyedari hakikat bahawa kaum
perempuan memang sediakala lemah pemikirannya. Oleh sebab itu, kaum
lelaki mestilah bersedia untuk mendidik isteri dengan penuh kasih
sayang tanpa rasa jemu walaupun mengambil masa yang panjang.

Apa yang dimaksudkan dengan unsur kasih sayang dalam mendidik isteri
bukanlah sekadar kata-kata asmara dana atau pujuk rayu. Tetapi ia
lebih daripada itu. Sifat dan perwatakan suami itu sendiri hendaklah
mempunyai ciri pengasih. Sekalipun jika dia seorang pemimpin. Ada
waktu-waktu yang tertentu apabila suami bersama isteri, kita hendaklah
merendahkan sifat ego kita. Ini menunjukkan bahawa pada masa-masa
tertentu suami mesti pandai memikat hati isteri asalkan tidak sampai
terlalai hingga menurut saja segala kemahuan isteri. Di sinilah
perlunya ketegasan seorang suami. Tegas dalam syariat dan tegas dalam
perjuangan. Tegas tidak pula bermakna kasar atau garang cuma jangan
sampai kerana hendak melayan kehendak isteri, syariat dan perjuangan
terpaksa diketepikan.

Satu perkara lagi biasanya kaum perempuan suka berleter atau
sesetengah orang mengatakan macam mulut murai. Suami yang bijak akan
berdiam dan tidak menjawab leteran isteri. Ini bukan bermakna suami
mengalah, tetapi sebagai satu strategi. Ibarat orang sedang sakit
gigi. Gigi yang sakit jangan terus dicabut kerana akan bertambah
sakitnya. Hendaklah tunggu sehingga sakitnya berkurangan barulah
dicabut. Maknanya isteri yang sedang berleter, jangan dinasihati.
Hendaklah tunggu keadaannya menjadi kendur barulah boleh dinasihati.
Dan nasihat itu mestilah kena pada tempatnya. Maka barulah diterima
dan dirasakan seperti kepala yang disirami embun pagi pada kala panas
terik. Rasulullah s.a.w juga pernah berhadapan dengan karenah
perempuan yang suka berleter. Rasulullah s.a.w tidak menjawab sepatah
pun. Baginda memberi peluang kepada perempuan tersebut meluahkan
ketidakpuasan hatinya. Apabila kesemuanya telah diluahkan, barulah
baginda memberi penjelasan atau pun memaafkan saja dan melupakan
perkara tersebut.

Tidak semua suami memiliki isteri yang banyak karenah. Beruntunglah
suami yang memiliki isteri yang sikapnya terlalu pangasih terhadap
suami dan anak-anak. Perempuan sebegini rela mengorbankan seluruh jiwa
dan raganya untuk kebahagiaan suami dan anak-anak. Dia akan bersikap
sebagai penghibur, penyayang, pendorong, dan pembantu kepada
perjuangan suami sekiranya suaminya seorang pejuang atau pendakwah.
Isteri begini bukan sahaja tidak membebankan suami dengan masalah-
masalahnya bahkan dia akan berusaha untuk menyelesaikan masalah
suaminya. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Barangsiapa memiliki isteri yang solehah maka sesungguhnya ia telah
memiliki separuh daripada agamanya."

Rasulullah s.a.w juga bersabda yang bermaksud:

"Dunia adalah hiasan dan hiasan yang terbaik ialah memiliki isteri
yang solehah."

Apabila wanita dapat dididik dengan betul maka ia dapat memberi
kebaikan kepada seluruh umat kerana di tangan wanitalah penentu corak
generasi akan datang. Kelembutan dan kehalusan belaian tangan wanita
yang solehah akan membahagiakan seluruh isi alam.

Pembunuh Secara Senyap Dalam "MSG" (ader dlm megi)

MSG Tak Sekadar Penyedap Rasa

RASA adalah hal penting dalam makanan. Untuk meningkatkan citarasa
suatu makanan biasanya diperlukan kuah penyedap atau penyedap rasa
agar makanan jadi lebih lazat dan sedap. Salah satu kuah sangat
popular adalah vetsin atau bahasa kimianya MSG (monosodium glutamate).
Kehadiran MSG ini sudah diakui dapat menyebabkan masakan menjadi lebih
enak, lazat, dan sangat disukai oleh lidah kita. Namun kebelakangan
ni, para ahli kesihatan menuduh senyawa ini sebagai penyebab timbulnya
berbagai masalah kesihatan.

Kenapa MSG disukai?

MSG adalah garam dari L-asam glutamat (GLU) yang merupakan asam amino
pembentuk protein yang sangat penting bagi makhluk hidup. Senyawa ini
banyak terdapat secara alami di hampir seluruh tubuh makhluk hidup dan
makanan seperti keju, susu, daging, serta beberapa sayuran.

Tubuh manusia dan binatang memproduksi sendiri senyawa glutamat untuk
kepentingan metabolisme, fungsi otak, dan sebagai sumber tenaga. Untuk
berbagai kepentingan tersebut, manusia ibaratnya memiliki lapar berat
akan glutamat. Penelitian di Amerika menunjukkan rata-rata orang
Amerika se hari mengambil glutamat sekira 11 gram dari bahan alami, 1
gram dari MSG, 30-45 gram dari keju parmesan, dan 50 gram dari
produksi tubuh sendiri. Jadi, jika dijumlahkan, maka glutamat yang ada
di tubuh hampir 100 gram se hari!

Kerananya, tidaklah mengherankan bila MSG dibubuhkan pada makanan,
tubuh menganggapnya sebagai glutamat yang vital bagi metabolisma dan
sangat merangsang pencernaan. Hal ini pernah dinyatakan oleh Prof.
Bernd Lindmann dari University Homburg yang dalam tulisannya
mengatakan, "... bagi manusia konsume protein merupakan keperluan
mutlak untuk menjaga fungsi kehidupan, dan manusia dalam evolusinya
mengembangkan kepekaan untuk mengenali rasa protein yang amat penting
bagi fungsi kehidupannya, sekaligus menggemarinya". Dari sini pula
kita menjadi tahu mengapa makanan segera (fast food) atau chips
kentang yang banyak dibubuh bahan penyedap jauh lebih digemari orang,
terutama oleh kanak-kanak.

Apakah MSG berbahaya?

Mungkin kita berfikir, tak ada masalah jika memakan MSG dalam jumlah
besar kerana glutamat secara alami sudah ada dalam tubuh. Selain itu,
proses pembuatannya pun alami (secara fermentasi) tidak memakai bahan-
bahan kimia berbahaya. Tapi, beberapa penelitian menyebutkan MSG dapat
menyebabkan timbulnya berbagai masalah kesihatan seperti kegemukan,
kerosakan otak, kerosakan sistem syaraf, depresi, sampai kaku. Hal
tersebut disebabkan glutamat yang ada dalam makanan segar seperti
daging dan beberapa sayuran ada dalam bentuk terikat dengan asam amino
lain membentuk protein. Sedangkan glutamat dalam bentuk bebas seperti
MSG merupakan senyawa exitotoxin atau beracun.

Yang paling merisaukan adalah pada otak. Mengenai hal itu seorang
profesor di Northwestern University Medical School, George E.
Shambaugh, Jr., MD menyebutkan, "…ketika sel-sel neuron di otak
menerima senyawa ini (MSG-red.), mereka menjadi sangat bergairah dan
meningkatkan impulsnya sampai pada tingkat kelelahan yang sangat
tinggi. Tapi, beberapa jam kemudian neuron-neuron tersebut mati seakan-
akan mereka bergairah untuk mati".

Jika banyak sel neuron yang mati, maka fungsi otak pun akan menurun,
yang tentunya sangat merbahaya bagi perkembangan otak, terutama anak-
anak. Dalam suatu research, anak-anak yang memakan sup mengandung MSG
dan minum dengan Nutrasweet (soft drink) darahnya akan mempunyai
tingkat excitotoxin (keracunan) 6 kali lebih besar dari excitotoxin
yang menghancurkan hypothalamus neuron pada anak tikus. Jadi, menurut
Prof. George E. Shambaugh, makin muda anak, makin besar bahaya yang
dapat ditimbulkan MSG pada otak.

MSG juga sering dikait-kaitkan dengan masalah Cancer. Dr. Russell
Blaylock seorang doktor ahli bedah otak dalam artikel "Health and
Nutrition Secrets" menyebutkan, glutamat bebas dan senyawa excitotoxin
lainnya (seperti aspartame dalam soft drink) dapat menghasilkan jumlah
radikal bebas yang sangat banyak dalam jaringan tubuh. Jika radikal-
radikal bebas ini terus-menerus mengauli DNA, maka gen cancer akan
teraktif dan menimbulkan cancer. Walaupun di dalam tubuh sudah
terdapat enzim yang berfungsi menangkap dan menutralkan radikal bebas
tersebut, tetap saja kemungkinan ini akan lebih mudah terjadi bila gen
orang tersebut mudah diserang cancer, sistem kekebalan tubuhnya
rendah, dan pola hidup tidak sihat.

Untuk meningkatkan daya tahan tubuh tersebut, makanan yang dimakan
harus seimbang. Dalam hal ini, untuk meredam radikal bebas yang
disebabkan MSG, memakan makanan yang banyak mengandung vitamin C,
vitamin E, dan co-enzym Q10 dalam lemak akan sangat membantu. Selain
itu, untuk memperkuat rasa, boleh digunakan bahan penyedap lain
seperti kicap, santan kelapa, dan kuah tradisional lainnya yang kurang
lemak.***